19892_banner_1850x400

A történelem mindig fontos szerepet játszott a társasjátékozásban, a gazdasági játékoktól kezdve  a taktikai társasokon keresztül egészen a komolyabb háborús stratégiákig a játékok nagy része  valamilyen meghatározó múltbéli kort választ környezetének. És végül is, ha belegondolunk, meddig  tart a közelmúlt világa, és hol kezdődik atörténelem? Meddig kell visszamennünk ahhoz  az időben, hogy történetírói igényességű játékot tervezhessünk, milyen távlatban tudjuk hitelesen  megállapítani egy történet fajsúlyosságát hosszú távon? A hazai játékkiadás még csak éledezik,  egyenlőre az újkori játékok megismertetése az igazi cél, amiben összetett történelmi játékok nem  kaphattak érdemben helyet, így ez idehaza nem is jelent még komoly kérdést. Eddig nem is igazán  álmodhattunk róla, hogy a magyar történelem egy része egyhamar táblára kerülhet. Tavaly azonban  az egyik legnépszerűbb amerikai játéktervező, Jason Matthews aki a Boardgamegeek.com toplistáján  évek óta első helyet birtokló Twilight Struggle-t is jegyzi, az egyik legnagyobb amerikai kiadónál, a  GMT Games-nél egy olyan társasjátékot adott ki, aminek témája nem más, mint az 1989-es közép- kelet-európai rendszerváltás, a Szabadság Hajnala.

1989_1Mint már említettem, a Dawn of Freedom közeli rokonságban áll a BGG első helyezett Twilight Struggle- al (így a fő mechanizmusok onnan is ismerősek lehetnek), csak itt nem a két szuperhatalom verseng  a világtérképen a kontinensek uralmáért és a totális hatalomért, hanem a nem szovjet, szocialista  vezetésű államok próbálják levetni magukról az elnyomást, velük szemben pedig ellenfelük próbálja  megakadályozni ezt, vagy legalábbis a legjobban kijönni a rendszerváltásból. A játéktábla nagy részén  egy térképet láthatunk, rajta Kelet-Németország, Lengyelország, Csehszlovákia, Magyarország, Románia  és Bulgária legfontosabb városainak (valamint olyan nem földrajzi pontjainak, mint az egyetemek –  idehaza az ELTE, a legnagyobb keresztény egyházak és az értelmiséget képviselő írók) hálójával.

A játék során ezekre igyekszünk minél több befolyáspontot helyezni, bizonyos mértékkel megelőzve  ellenfelünket az irányításhoz. Minden országban meg vannak jelölve úgynevezett „hadszíntér”  helyszínek, amelyek irányítása után az értékelésekkor pontot kapunk. Minél jobb pozíciót sikerül  megszereznünk, annál több pontot léphetünk előre vagy vissza a pontozósávon. A játék igazi történelmi  hangulatát maguk a játékkártyák adják, amelyből minden körben nyolcat kapunk, és ezekkel kell  megfelelően gazdálkodnunk. Minden kártya sarkában van egy csillag (kék a demokratának, vörös a  kommunistának és az ezüst a semleges) és benne egy pontszám, amit az adott körben elkölthetünk  befolyások lehelyezésére vagy egy Átszervező dobáshoz, amivel különböző rizikófaktorral hajthatunk  végre radikális változást egy adott helyszínen. Ezen kívül azonban minden lapon látható egy esemény,  ami a csillag színével megjelölt játékos számára kedvező, leírt hatást váltja ki. A kártyákat azonban nem  2013/4 16  Bemutató / 1989: Dawn of Freedom  külön-külön, hanem egybekeverve osztjuk ki a  játékosoknak, így nagyjából ugyanannyi ellenséges  lap is a kezünkbe kerül, mint sajátunk, és ha ezeket  pontértékéért kirakjuk, akkor a rajta olvasható,  ellenfelünknek kedvező esemény is bekövetkezik.  Körönként csak egy laptól szabadulhatunk meg  a Tiananmen téren, ahol ellenfelünk lapjához  hozzáadhatjuk egy kockadobás értékét, ami ha elér  egy bizonyos szintet, akkor előrébb haladhatunk,  valamiféle kis előnyt szerezve (a hidegháborús  változattal ellentétben itt a két játékosnak  különböző nehézségi szintűek az egyes állomások,  ez némileg befolyásolhatja a taktikánkat). Ezek  a játékelemek már a hidegháborús változatban  is mindig kínzó döntéseket követeltek meg. Ezt  fűszerezi, hogy az egyes országok értékelése sem  fix, hanem a kártyák közé kevert értékelő lap  kirakásakor kell leszámolnunk a befolyásokat.

1989_2A játékba új elemként érkeztek a Hatalmi Harcok  (Power Struggle), amit minden értékelés előtt  meg kell vívnunk, és ehhez egy külön pakli  áll a rendelkezésünkre, benne sztrájkokkal,  felvonulásokkal, petíciókkal és különféle társadalmi  osztályok vezetőivel. Az alapján kapunk lapokat,  ahány várost irányítunk (az első helyszínünkért 6,  minden továbbiért 2-2 lapot), viszont ezek közül  vezetőinket csak akkor rakhatjuk ki, ha van megfelelő  ikonnal jelölt városunk (például többek közt Miskolc  a munkásosztályt képviseli, Szombathely az elit  réteget, a magyar írók pedig az értelmiségieket). A  hatalmi harcban körről körre összerakunk két lapot,  majd a lap értéke fölé próbálunk dobni, hogy ezzel  szerezzük meg a kezdeményezést a következő körre  egészen addig, amíg valakinek el nem fogy a lapja,  és ő alulmarad az összecsapásban. A harcot speciális lapok fűszerezik meg, és ez az elején pókerszerű,  lapdobásos licit, de azért a trükközések ellenére is általában csak a többség győzedelmeskedik. Az  eredmény tekintetében dobunk 1-1 kockával (ezt módosíthatja, ha rálicitáltunk, és a hatalmi harc előtt  kártyákat dobtunk el), ez után a győztes kap győzelmi pontokat kap, a vesztes pedig kénytelen levenni  megadott mennyiségű befolyáspontot az adott országról, ezzel gyengítve magát a szokásos értékelés  előtt.  A Hatalmi Harcok során a demokraták előtt áll egy nagy lehetőség,  hiszen, ha győztesként kerül ki, és legalább 2 győzelmi pontot zsebelt be,  akkor sikeresen elszakíthatja az országot a kommunizmus befolyása alól.  Ilyenkor ezen ország értékelője kikerül a játékból, és csak a játék legvégén  pontozzuk le, ekkor már hatalmi harcok nélkül. A szabadság szele azonban  megállíthatatlan, így a kommunista játékos nem tudja teljesen elfojtani a  kormányok önállósodását, viszont mindig résen kell lennie, egy-egy országgal  a végsőkig kitartani, mert ez a demokrácia vesztét okozhatja.

Ha a hatalmi  harcot a kommunista játékos nyeri, akkor megtartja a hatalmát, amiért extra  pontokat gyűjthet be, valamint a játék végén minden megtartott országért  hatalmas pontszámokat kap, amivel könnyen kiütheti a szabadságharcosokat  (minden országért 4 pont jár). A tizedik kör végi értékelés után a több ponttal  rendelkezőt győztesnek hirdethetjük, viszont ha bárki a játék közben 20  ponttal lehagyja ellenfelét, az azonnal megnyeri a partit.  2013/ 17  2013/4 17  Bemutató / 1989: Dawn of Freedom  A Dawn of Freedom közel sem annyira komplex,  mint amennyire látszik, a Twilight Struggle  ismerőinek pedig könnyed ujjgyakorlat lesz, ami  elődje alapjaira jól építkezett, és a témához is  nagyszerűen igazodott.1989_3

A játék hangulata kitűnő,  végig feszült és izgalmas, mégis legnagyobb  előnye, hogy a mechanizmusban és a kártyák  eseményeiben folyamatosan ráismerhetünk  a már nem is oly közel múlt eseményeire.  Kezünkbe vehetjük az irányítást, újraírhatjuk  a történelmet, és nagyon sokat tanulhatunk  a rokon sorsú országok ’89-éről – reméljük  ők is jobban utánaolvasnak a magyarországi  eseményeknek (ahogy azt láthatólag a szerzők is  alaposan megtették). Átérezhetjük egy széthulló  birodalom és ideológia vezetőinek lehetőségeit, a megtörtént és csupán elméleti lehetőségeket a  rezsim megtartására, és az ellenállás nemzetközi megszervezésének nehézségeit is mi helyezhetjük az  évek mérlegére. Megeshet, hogy minden másképpen fog történni.

De aztán már jöhet is a következő  parti!

Robin

summárum  1989:Dawn of Freedom

Tervező:

Megjelenés:  2012

Kiadó:  GMT Games

Kategória:  Stratégia/Wargame

Játékosszám:  2

Játékidő:  ~150 perc

Ajánlott életkor: 14+

Díjak:   2012 Golden Geek Legjobb 2 személyes Társasjáték Jelölt
2012 Golden Geek Legjobb Wargame Jelölt

BGG link:    http://boardgamegeek.com/boardgame/26997/1989-dawn-freedom

 

Az eredeti cikk letöltése PDF-ben
Ha a böngésződ egyből megjeleníti, akkor egér jobb gomb, “Mentés másként…”

One Response to "1989"

  1. ket srt Posted on 2015-03-19 at 11:40

    Létezik hozzá komplett magyar fordítás is. Letölthető a ketaklub honlapról.

Vélemény, hozzászólás?