an_banner_1850x400A nem túl távoli jövőben nagyvállalatok irányítják az életet. A kezükben van a pénz, így a hatalom is. Se az állam, se a rendőrség, se senki nem szállhat szembe az akaratukkal. egyedül a magányos runnerek, avagy hekkerek veszik fel a harcot velük a kibertérben, amely mindent behálóz. ez a hálózat az élet minden területén jelen van, nélküle nem is nevezhető életnek a létezés. Aki képes a netet irányítani és szinte eggyé válni vele, még a vállalatoknak is keresztbe tehet. Vajon a törvényen kívüli runnerek vagy a hatalmas cégek győzedelmeskednek a kiberháborúban?

an9Az Android: Netrunner a Fantasy Flight Games legújabb kártyajátéka. Két fő küzd egymással: az egyik játékos egy hekkert személyesít meg, aki megpróbál betörni a másik játékos által irányított vállalat gépeibe, hogy onnan fontos adatokat töltsön le, és így tönkretegye a céget. A cég természetesen mindent meg fog tenni ez ellen. A játék aszimmetrikus: mindkét oldal teljesen más taktikával, kártyatípusokkal, lehetőségekkel küzd, mégis sikerült kellőképp kiegyensúlyozni az erőket, ami dicséretre méltó.

A magányos hősök

runnerek különböző célokért küzdenek, és más-más eszközöket vetnek be a kiberharcban. Módszereik alapján három csoportot különböztetünk meg.

A céltalan rombolás és pusztítás vezérli az anarchistákat. Nem érdekli őket más, csak a károkozás. Arzenáljuk leginkább vírusokból áll, amik ha megtelepülnek, rövid időn belül tönkretesznek bármilyen védelmet. Még a testi épségüket is feláldozzák csak hogy égni lássák a rendszert. Az agresszív játékosok kedvencei lesznek.

bűnözőket egészen más hajtja. Ők a személyes jólétre törekednek, amit a vállalatok meglopásával kívánnak elérni. Sok esetben belső emberekkel dolgoznak, akik segítségével elég könnyen bejuthatnak a legbiztonságosabbnak vélt helyekre is megcsapolva a céges számlákat. Ha szeretnél ellenfeled pénzéből élni és ellehetetleníteni a terjeszkedését, akkor ők a szerencsés választás.

Az utolsó csoport a művészlelkek tábora. Ezek a szabadgondolkodók unalmukban, saját szórakoztatásukra, a hírnévért törnek be a nagyvállalatokhoz kipróbálva képességeiket, tudásukat. Trükkös megoldásaik vannak, amiket házilag írt programjaikkal és barkácsolt eszközeikkel valósítanak meg. Egy kis kalandért bármire képesek. A kreatív játékosok favoritjai.

an1A runnerek saját magukat fejlesztik a játszma során. Programokat telepítenek, felszerelést készítenek, kapcsolatokat építenek a saját javukra. Talán a programok a legfontosabbak a számukra, hisz ezek segítségével tudnak betörni a hálózatba. A legtöbb program „jégtörő”, amik a „jelenlét gátlókat ”, vagy röviden és magyarosítva „JÉG” programokat, a szerverek védelmét szolgáló szoftvereket tudják semlegesíteni. Ezekből érdemes sokat használni, mert más típusú törő kell egy egyszerű fal ledöntéséhez, mint egy virtuális vadász kicselezéséhez. Persze nem lehetünk telhetetlenek. A runner korlátozott memóriával rendelkezik, és kell a tárhely más programoknak is, például ami folyamatosan csapolja a bankok pénzét, vagy amivel a támadás előtt megleshetik a védelem néhány elemét.
A hardverek is elég sokrétűek. A testpáncéltól kezdve, a számítógépes konzolokon át egészen a memóriachipekig minden megtalálható köztük. A jó felszerelés életet menthet. Segítségükkel sokkal egyszerűbb lesz a túlélés és a pontszerzés.
A kapcsolatok a runner segítői, ismerősei, jól ismert helyszínei, rejtekhelyei, barátai, munkahelyei. Ezek hozzák a felhasználható pénz és kártyák nagy részét, valamint segíthetnek elkerülni a vállalat embereit, vadászait. Néhány kapcsolat a cégen belül tevékenykedik, és bentről nyújt segítséget, míg mások az utcákon kínálnak munkát, búvóhelyet. Ha nincsenek megfelelő kapcsolatok, szinte mozdulni sem fog tudni a hekker.

A hatalom birtokosai

Ahogy a hekkerek, úgy a nagyvállalatok is jelentősen különböznek egymástól. Mind a négy játszható cég más területeket fed le, mássalfoglalkozik, és más taktikát kívánnak.

Kezdetnek itt a haas-Bioroid. Ők kiborgokkal, bioroidokkal foglalkoznak. Ezek az emberszabású gépek és programok simán lekörözik az embereket teljesítmény szempontjából. Ők rendelkeznek a legerősebb jelenlét gátlókkal (JÉG). Egy rossz lépés a hekkernél, és máris leformázott aggyal, programok nélkül kel fel a gép elől… Ha felkel.

A cég nagy ellenlábasa a Jinteki vállalat, amely hisz az emberi képességekben. Elvetik a robotikát, és inkább az ember tökéletesítésére fókuszálnak. Klónjaik mindenhol ott vannak. Japán cégről van szó, ami arculatukban is megmutatkozik. Félelmetes látvány lehet az, mikor egy virtuális szamuráj veti rád magát a kibertérben.

weyland Consortium a törvényes szervezett bűnözés. Ha megtalálnak, lelőnek. Ha csak sejtik merre vagy, felégetik körülötted a kerületet. Nem menekülhetsz egykönnyen. Piszkan2os ügyletekkel és agresszív terjeszkedéssel pénzügyi problémájuk nincs, hisz az ő kezükben van a fél város.

Az NBN az utolsó játszható vállalat. Ők a korrupt média. Bármi történik a városban, ők tudnak róla, és saját céljaik szerint módosítva közlik a tényeket. Bárhol és bármikor megtalálnak, és ha ez megtörténik, nem lesz hova menekülni. Mindennemű segítségtől elvágnak, és egyedül nem lesz egyszerű felvenni a harcot a megtévesztés és irányítás mesteri gépezetével.

A vállalatok szervereket telepítenek, ahol a céges adatokat, terveket, programokat tárolják. Ezeknek a védelmére jelenlét gátlókat állítanak fel a behatolókkal szemben. A megvédendő adatok közül a legfontosabbak az agendák, a célkitűzések: a vállalatok nagyszabású tervei, amik sokat érnek a runnerek számára. A biztonsági szolgálat embereinek, új projektek, jelentős átszervezések, új típusú mesterséges intelligenciák adataiért folyik a küzdelem. Mindegyik győzelmi pontot ér, amiből hetet kell megszerezni. Megszerzésükhöz a vállalatnak krediteket kell elkölteniük, míg a hekkernek be kell hatolnia a megfelelő szerverre, és már viheti is. Természetesen a szervereken más is található. Rengeteg különféle lap előfordulhat: mérges titkárnő, aki a behatoló programjait törli; vagy egy bánya tulajdonjoga, ami pénzt hoz a konyhára; esetleg egy titkosítási protokoll fut a gépeken, ami miatt nehezebb a hekkernek elpusztítania a vállalati kártyákat.

A fejlesztések egy másik laptípus, melyekből egy szerveren bármennyi lehet. Ezek lehetnek régiók, amik bónuszt adnak; esetleg egy kutatóállomás, ami miatt több lap lehet a kezedben; vagy akár egy nagyon profi programozó, aki karbantartja a szervert. Az agendák után a legfontosabb kártyák a jelenlét gátlók (JÉG). Mint a jégtörőkből, ezekből is rengeteg fajta van. Elmondható, hogy a különböző vállalatok más és más típusú védelmet használnak. Érdemes sokat használni belőlük, és vegyíteni őket a legjobb védelem megteremtéséért.

Mi az a Cyberpunk?

A cyberpunk (ejtsd: szájbörpánk, magyarosan olykor kíberpunk) a sci-fi egy műfaja. Történetei a nem oly távoli jövőben játszódnak, olyan világokban, ahol a magas szintű technológia az élet minden területén jelen van. A politikai és gazdasági irányítás megavállalatok kezében van, akik nyíltan vagy a színfalak mögött harcolnak egymással. Szinte állandó jellemző a kibertér, egyfajta virtuális valóság létezése. emellett a szociális problémáknak köszönhetően a társadalom erősen hanyatlik, aminek hátterében a hagyományos társadalmi struktúrák és rendszerek eltűnése áll. Főszereplői gyakran a társasdalom peremén tengődnek mint hackerek, akik robin hood módjára küzdenek a rendszer ellen, de leginkább csak a saját túlélésükért. A cyberpunk egyik legismertebb írója william Gibson, akinek 1984-es Neurománc című regény máig meghatározza a műfajt.an6

A kiberharc

A játék a kezdőlapok felhúzásával kezdődik. Öt lapot kap mindkét játékos, amit egyszer újra lehet húzni, ha nem feleltek meg a kapott lapok. Ezzel a húzással nagyobb az esély arra, hogy mindkét oldal használható leosztással kezdje a játékot. A kártyákon felül öt kreditet is kapnak, amikre a lapok használatához lesz szükségük. A vállalaté az első lépés. Felhúz egy újabb lapot, majd szabadon gazdálkodhat a három „klikkjével”. A klikk a felhasználható időt, akciópontokat jelenti, amiket elég sok módon el lehet költeni. Egy pontért felhúzhat egy új kártyát a pakliból. Maximálisan öt lap lehet a kézben, amire érdemes odafigyelni.

  • Egy pontért kijátszhat egy kártyát. Az eseménylapok azonnal életbe lépnek, majd a felhasznált lapok közé kerülnek. A többi laptípus az asztalon marad aktiválva vagy képpel lefelé. Hogy miképp kerül le, arról a vállalat dönt. Amíg képpel lefelé vannak a lapok, addig hatásuk nem érvényesül, de fizetni sem kell értük. Aktiválni őket bármikor lehet a saját körben vagy akkor, amikor a hekker támad. A JÉG lapok mindenképp képpel lefelé kerülnek az asztalra, és csak támadáskor aktiválhatóak.Egy klikk egy kredit felvétele a bankból. Pénzre mindig szükség van. Ha pénzszerzésre nem akarunk klikket költeni, érdemes hamar kijátszani olyan lapokat, amikkel gyorsabban lehet pénzhez jutni.
  • El lehet költeni egy klikket és egy kreditet egy kártya fejlesztésére. A fejlesztésekkel erősíthetők a jelenlét gátlók (JÉG) szubrutinjai; vagy az erejük, a különböző csapdalapok képességei növelhetők; valamint ilyen fejlesztéseket kell elkölteni az agenda lapokra is ahhoz, hogy megszerezhesse őket a játékos.
  • Egy klikkért és két kreditért elpusztíthatja a runner egyik erőforrását, de csak akkor, ha már sikerült „tagelnie” őt. A tageléshez megfelelő lapok kellenek. A tagelt hekkert megtalálta a cég, és elkezdheti felégetni körülötte a világot.
  • Három klikk felhasználásával lehet vírust irtani, aminek hatására a játék összes vírusjelzője lekerül a lapokról. A legtöbb vírust erősítik a rajtuk lévő jelzők, így néha érdemes letakarítani a pályát.
  • Némely kártya képességéhez is szükség van klikkekre.

Utolsó lépésként a játékosnak el kell dobnia annyi lapot a kezéből, hogy ne lépje túl a maximális kézben tartható lapjainak számát. A runnerek nem kapnak kártyát a kör elején, viszont négy klikket használhatnak el egy körben. Így elméletileg ugyanannyi akciót hajthatnak végre, mint a vállalat, mégis szabadabban dönthetnek.

  • Egy klikkért felhúzhatnak egy kártyát, akár a vállalat, vagy kijátszhatnak egyet. A hekkerek mindenképp képpel felfele, aktiválva játszanak ki lapokat, amiket azonnal ki is kell fizetniük.
  • Egy pontért felvehetnek egy kreditet a jelzők közül. Ahogy a cégnek, ez nekik sem túl kifizetődő, szóval érdemes minél hamarabb fejleszteni a gazdaságon.
  • Egy pontért megtámadhatnak egy szervert, és megpróbálhatnak kártyákat szerezni a vállalattól. Ezt hívják futamnak.
  • A tageket egy klikkért és két kreditért lehet eldobni. Mivel sok vállalat képes kihasználni ezeket a jelzőket, így érdemes minél hamarabb eltűnni a szemük elől.

 

A klikkek elköltése után el kell dobni annyi lapot a kézből, hogy ne haladja meg a maximális számot. Ez után ismét a vállalaton a sor. A játék addig tart, amíg valamelyik oldalnak sikerül hét agendapontot összegyűjteni. Ez általában három-négy kártya megszerzését jelenti. Ezen felül más módokon is véget érhet a játék: ha a vállalat paklija elfogy, elveszti a játékot; míg ha a hekkernek el kell dobnia kártyát a kezéből, és nem képes rá, mert nincs elég lap a kezében, kiesett. A legtöbb esetben az agendalapok hozzák meg a győzelmet. Egy játék egy óránál nagyon ritkán tart tovább, jellemzőbb a félórás játékidő.an5

A futam

A Netrunner lelke a futam. A runner kiválaszt egy szervert, és megtámadja azt. Ezzel egy mini játék veszi kezdetét, amiben a támadó sorban megküzd a szembekerülő JÉG kártyákkal. Ha átjut, megszerzi a szerveren tárolt adatokat. A támadáskor a vállalat aktiválhat lapokat. JÉG csak akkor aktiválható, ha a hekker megtámadja azt. Ha aktív, meg kell küzdenie vele, és szembe kell néznie a következményekkel. Amennyiben képpel lefele van, és a vállalat nem aktiválja, a hekker elhalad mellette, és jöhet a következő akadály. Egy aktivált JÉG számos tulajdonsággal rendelkezhet.

Képességük aktiválódik, hacsak a runner nem tesz ellenük valamit. A támadáshoz minden JÉG esetén a megfelelő jégtörőre van szükség. Ahhoz, hogy a törők hozzáférjenek a jelenlétgátlóhoz, elég erősnek kell lenniük. Ha az erejük eléri a JÉG erejét, használhatóak ellene. A legtöbb törő erejét kreditek elköltésével lehet növelni, ami után semlegesíthetik a JÉG képességeit. Miután a hekker semlegesítette a nem kívánt képességeket, a maradék szubrutinok aktiválódnak és kifejtik hatásukat. Ha a hekker túléli, és nem szakad meg a futam, eldöntheti, hogy mit tesz: továbbmegy a következő JÉG-re, esetleg magára a szerverre, vagy inkább kiszáll és félbeszakítja a támadást. Ha nem biztos a dolgában, túl sok sérülést szenvedett, nincs elég programja, érdemes kiszállni.

Amennyiben eljutott a szerverhez, a szerver típusától függően lapokhoz fér hozzá. A HQ a vállalat központja, amibe ha bejut a runner, az ellenfél kezéből húz egy lapot. Az R&D a húzópakli, aminek a tetejéről kap egy lapot a hekker. Az archívum az eldobott, felhasznált lapok paklija, amikhez teljesen hozzáfér a runner. A külső szerverek a vállalat újonnan alakított szerverei, ahova ő helyez le kártyákat, és azokhoz fér hozzá a támadó. Agenda lap esetén a hekker megtartja a kártyát, ami mostantól pontot ér számára. A runner így győzhet. Némely lapot kreditek elköltésével kidobathat a runner. Így lehet megszabadulni néhány kellemetlen kártyától. A legrosszabb esetben a hekker valamilyen csapdalapot fed fel, ami sebezhet, programot törölhet vagy ilyesmi.

A forma

A játék formája LCG, azaz „living card game”, ami a gyűjtögetős kártyajátékok egy sikeresnek bizonyult változata. Az alapdoboz megvásárlása csak a kezdet. Havonta jelenik meg egy-egy kiegészítő, amik hatvan új lapot tartalmaznak – minden hónapban más új lapokat. A kiegészítőkből elég egyet megvenni ahhoz, hogy az összes lapot megszerezzük, ami nagy különbség a hagyományos gyűjtögetős kártyajátékokhoz képest. Ezzel elérték azt, hogy ne legyenek ritka lapok, amik gyakran aranyárban cserélnek gazdát, valamint azt is, hogy a versenyeken ne az döntsön, hogy ki mennyit költött pluszban az egyes kártyák beszerzésére. Az egyenlő esélyek adottak. A hatvanlapos kiegészítőkön felül félévente-évente megjelenik majd egy nagydobozos kiegészítő is, ami rengeteg új lapot hoz a játékba.

 

Pakliépítésan7

Az első néhány játszma után kezdődhet a pakliépítés. Ez legalább olyan fontos – és sokaknak élvezetes is –, mint maga a játék. Az alappaklik megismerése után mindenki bátran álljon neki saját paklik összeállításának, kipróbálásának. Egy jó paklival könnyen irányíthatjuk a játszmákat, és a nekünk tetsző mederben tarthatjuk az eseményeket. A pakliépítés szabályai igen egyszerűek. A kiválasztott identitáslap meghatározza, hogy melyik szín lapjait használhatjuk szabadon. Ezen felül meg van adva a minimális kártyaszám, illetve az is, hogy más színű lapokból hány pontértékben válogathatunk kedvünkre. Az erősebb lapokról általánosan elmondható, hogy drágábbak, így egyértelműen kevesebbet lehet játékba hozni. A vállalatnak meg van határozva az is, hogy mennyi agendát kell beleraknia a paklijába. Már megjelentek az első kiegészítők, így elég sok lap közül lehet válogatni. Ezekből rengeteg különböző paklit össze lehet állítani, és az interneten is találhatóak kész paklik leírásai.

Értékelés

Az Android: Netrunner egy remek játék lett. Persze vannak hibái, például a futamok során szinte csak a runner cselekszik, csak két játékos játszhatja, és a kiegészítők beszerzésére folyamatosan áldozni kell. Ezeket viszont a pozitív dolgok simán lekörözik: mindkét oldal szinte ugyanolyan erős, a játék nagyon változatos tud lenni, gyorsan lejátszható egy-egy játszma, komoly agymunkára késztet. Hogy mennyire jó a játék, azt talán az is mutatja, hogy a BoardGameGeeken a hatodik helyen áll, és szépen halad a top 5 felé.
Aki szereti a cyberpunkot, a kártyajátékokat, a sok agyalást és a másikkal való harcot, az mindenképp próbálja ki ezt a játékot!

 

Patkós Ferenc

an10summárum

Tervezők: Richard Garfield, Lukas Litzsinger
Megjelenés: 2012
Kiadó: Fantasy Flight Games
Kategória: Living card game, cyberpunk
Ajánlott életkor: 14+
Játékosok száma: 2
Játékidő: 45 perc
BGG link: 124742
Hivatalos oldal: www.fantasyflightgames.com

 

Az eredeti cikk letöltése PDF-ben
Ha a böngésződ egyből megjeleníti, akkor egér jobb gomb, “Mentés másként…”

 

Vélemény, hozzászólás?