Bohnanza

Amikor a Babszüret nevű játékról kezdek el mesélni valakinek, és azzal kezdem, hogy „ebben a játékban különböző fajtájú babokat kell termeszteni és szüretelni”, itt még legtöbbször nem csillan fel a leendő játékosok szeme. Ennek ellenére az első parti után a játékmechanika és a vicces grafika legtöbbször meghozza az eredményt, és ez a játék sokak számára lesz új kedvenc.

Minden játékosnak 2 babföldje van, amire a különböző fajtájú babokat gyűjtheti. A legfontosabb szabály, hogy egy babföldre egyszerre csak egy fajta bab ültethető; ha egy másik fajtát akarunk, illetve kényszerülünk oda ültetni, az előző fajtát előbb be kell szüretelni. Persze egy fajtából minél többet gyűjtünk, annál több aranyat, azaz győzelmi pontot kapunk érte.

Minden lap egy bizonyos fajta bab egy példányát jelöli. A különböző fajtájú babok között a legfőbb eltérés, hogy hány darab van belőlük a pakliban, és hogy hány darabot kell összegyűjteni belőlük, hogy 1 vagy akár 4 aranyat kapjunk értük. A tarkabab a leggyakoribb a pakliban 20 lappal, és ebből 4 darab kell egyetlen aranyhoz, míg a legritkább a veteménybab, amiből csak 6 darab van a pakliban, de ha ebből 2-t összegyűjtünk, annak minden darabja megér 1-1 aranyat.

A különböző fajták legfeltűnőbb jellemzője mégis a babok képei. Ez az a rész, ami sokat segít a kellemes és vicces hangulat megteremtésében, mert mindig elmosolyodunk a bokszoló szemes bab monokliján, a chilis bab tüzes természetén vagy a veteménybab dobozon is látható képén, amelyen a kis kapát két kézre fogva vadul próbálja magát elkapálni.

A babtermesztés fortélyai

De mi lehet olyan bonyolult a babtermesztésben? A legfontosabb szabály, ami más játékokban nem szokott előfordulni, hogy a kézbe vett babkártyák sorrendjét nem szabad megváltoztatni. Ezt érdemes többször kiemelni a szabálymagyarázat közben, mert a legtöbb játékos a lapok felvétele után szereti rögtön egymás mellé rendezni az azonos lapokat, de ezt ebben a játékban nem szabad! Ennek oka, hogy ha ránk kerül a sor, akkor a kezünkben legelöl lévő lapot el kell ültetnünk valamelyik babföldünkre, és ez után, ha akarjuk, még a másodikat is lehelyezhetjük. Ez adja a kihívást a játékban, hiszen ha van két olyan babfajtánk elültetve, amelyek mindegyikéből kaphatunk már valamennyi pénzt, és a kezünkben van még több ugyanolyan lap, amivel még gyarapíthatnánk a vagyonunkat, de a legelöl lévő lapunk másfajta, akkor sajnos nem tehetünk egyebet, mint be kell szüretelnünk az egyik fajta babot, meg kell elégednünk az érte járó kevesebb összeggel, és kénytelenek vagyunk elültetni a kezünkben legelöl árválkodó fajtát.

Nem kell megijedni, nem csak ennyiből áll a játék, hogy a véletlenszerű sorrendben felhúzott lapokat egymás után el kell ültetnünk, és csak reménykedhetünk, hogy jól jönnek a lapok. Itt jön képbe a játékban a legfontosabb tevékenység: a kereskedés. Ha a körünk elején leraktuk az első, esetleg a második lapunkat is, felcsapunk 2 lapot a húzópakliból, és ezt a 2 babot vagy el kell ültetnünk, vagy el kell cserélnünk a többi játékossal más, lehetőleg számunkra megfelelőbb babokra. Így más játékosok körében lehetőségünk van két legyet ütni egy csapásra: a nekünk nem tetsző első lapunktól megszabadulni, és cserébe lehetőleg olyan babot szerezni, amit már gyűjtünk, vagy legalábbis rövidesen gyűjteni fogunk. Igazán szerencsés helyzetben ezzel a másik játékosnak is jót teszünk, mert ő így megszabadul az általa nem gyűjtött babtól, és cserébe valami neki tetszőt kap. Fontos szabály, hogy a felcsapott, illetve kereskedésben részt vevő lapokat már nem vehetjük kézbe, azokat az új tulajdonosuknak mindig el kell ültetni az adott kör végén.

Ilyenkor szokott felszínre törni a játékosok kereskedői vénája, és sokszor a végletekig kiéleződött alkudozás alakul ki, hogy egy disznóbabért érdemes-e odaadni egy sokkal ritkább vörösbabot, vagy ezzel csak a másiknak teszünk jót, és mi többet veszítünk, mint nyerünk az üzleten. Az én tapasztalatom és javaslatom az, hogy nem érdemes ennyire komolyan venni a játékot. Egyrészt sokkal több minden forog kockán, mint két különböző gyakoriságú bab értékének összehasonlítása: pl. hogy így megszabadulhatunk a minket csak akadályozó laptól, vagy cserébe csak egyetlen nem túl értékes babot kapunk, de az az egy lap elég ahhoz, hogy 1-gyel több aranyat érjen az ültetvényünk szüreteléskor. Ezen kívül az a véleményem, hogy nem érdemes nagyon ragaszkodnunk az elültetett babfajtákhoz, és addig gyűjtögetni őket, míg 3-4 aranyat kapunk értük, hanem gyakran jövedelmezőbb pörgetnünk a babföldjeinken lévő fajtákat, és fajtánként 1-2 arany jövedelemmel is megelégednünk. Emellett a játék hangulata is jobb lesz, ha a vérre menő alkudozások helyett pörgős csereberéről szól a parti.

Persze a játék elején kapott kártyák így nem tartanának sokáig, de szerencsére minden körünk végén kapunk új muníciót, azaz 3 új bablapot, amit a kezünkben tartott lapok után rakunk.

Aranyat érő babok

Az utóbbi években egyre több olyan kártyajáték jelenik meg, amelyben ugyanazt a lapot több célra és módon is fel lehet használni. Ez már a Babszüretre is jellemző volt, mert minden lap hátoldalán egy arany képe látható. Szüreteléskor a mennyiségtől és a fajtától függő számú aranyat úgy kapjuk meg, hogy a beszüretelt babkártyákból adott számú lapot képpel lefelé fordítva megtartunk, és csak a fennmaradó babkártyák kerülnek a dobópakliba.

Ha a húzópakli elfogy, akkor a dobópaklit újrakeverjük. A játék addig tart, amíg a húzópakli harmadjára is elfogy, és ha ilyenkor egy játékosnak húznia kellene, de nem tud, akkor a játék azonnal véget ér. Ekkor a még a babföldjeinken lévő babokat gyorsan beszüretelhetjük, és jöhet az aranyak számolgatása és a győztes kihirdetése. Értelemszerűen minden újrakeveréskor egyre kisebb lesz a húzópakli, így a játék vége egyre gyorsuló ütemben közeledik.

Házi szabályok

Nálunk a sok játék alatt két házi szabály alakult ki, ami könnyebbé, gördülékenyebbé teszi a játékot.

Gyakran előfordul, hogy a körünkben egy értékes babot csaptunk fel kereskedésre, de nem tudunk mit kezdeni vele. Szerencsés esetben van olyan játékos, akit érdekelne, de éppen nincs olyan lap nála, ami nekünk kellene, vagy ami elég értékes lenne. Ilyenkor természetesen oda is ajándékozhatjuk a babot, de ritka és értékes baboknál ez túl nagy ajándék lenne, és inkább mi elültetjük, beletörődve a kényszerű szüretelés miatti veszteségbe. Erre a helyzetre lett kitalálva az opció. Ha a másik játékosnak nincs mit adnia egy értékes babért cserébe, adhat egy opciót. Ha van egy opciónk egy másik játékosnál, akkor azt az ő körében, még a 2 lap felcsapása előtt jelenthetjük be, hogy használni szeretnénk. Ekkor a felcsapott 2 lapból az egyiket ingyen elvihetjük. Persze ezzel kockázatot vállalunk, hiszen lehet, hogy értéktelen lapot kapunk cserébe, de nem járhatunk rosszabbul, mint az ingyenes ajándékozással.

Egy másik gyakori helyzet, hogy az aktív játékos felcsap egy olyan babot, amit mi is gyűjtünk, és van is egy olyan lap a kezünkben. A szabályok szerint semmi akadálya annak, hogy ekkor a kezünkben lévő lapot elcseréljük az ugyanolyan felcsapott lapra, és így a másik játékos körében közvetett módon elültethessünk egy lapot a kezünkből. Persze ilyenkor az aktív játékos jóindulatára vagyunk bízva, hogy belemegy-e az ilyen cserébe, esetleg előnyben részesíti az egyik vagy másik játékost. Az egyenlő esélyek érdekében mi bevezettük, hogy minden körben minden játékos elvégezhet egy ilyen cserét az aktív játékossal teljesen automatikusan, és ehhez nem kell az ő beleegyezése sem.

Ha ezeket a házi szabályokat használni szeretnétek, minden esetben még a játék megkezdése előtt beszéljétek meg, hogy minden játékos beleegyezik-e ezek alkalmazásába.

Elő a kapát!

A Babszüret egyszerű, gyors és kis helyen elfér – ideális nem csak otthoni játékhoz, de nyaralások alkalmával is könnyű belesuvasztani a csomagba. Habár a kiadó 13 éves kortól ajánlja, már 8-9 évesekkel is játszható. Ideális játék családoknak, de az összetettebb játékokat szerető játékosoknak is egy kis felüdülés lehet két komoly parti között. Népszerűsége miatt mindenképpen ajánlom kipróbálni, és ha tetszik, a számos kiegészítő és különböző tematikájú, önállóan játszható verzió között is el lehet merülni.

Eraman

 

Célközönség:              családi

Megjelenés:               1997

Tervező:                       Uwe Rosenberg

Kiadó:                            AMIGO Spiel + Freizeit GmbH, Piatnik

Kategória:                    Kereskedős kártyajáték

Játékosok száma:      2-7

Játékidő:                      45 perc

Ajánlott életkor:       13+

BGG link:                      https://boardgamegeek.com/boardgame/11/bohnanza

Hivatalos oldal:         https://www.amigo-spiele.de/index.php?option=com_content&view=article&id=128&Itemid=258

 

 

Az eredeti cikk letöltése PDF-ben
Ha a böngésződ egyből megjeleníti, akkor egér jobb gomb, “Mentés másként…”

Vélemény, hozzászólás?