borabora_banner_1850x400Akik ismernek tudják, akik nem azok most megtudják, hogy úgy vagyok a dobókockával, mint a vadak a tűzzel. Kerülöm, amennyire csak lehet. Ha egy játékban dobókocka van, akkor sikítófrász tör ki és menekülőre fogom a dolgot, pedig igen sok játék tartalmaz kockát, 4 oldalút, 6 oldalút, 12 oldalút, sőt némelyik 30 vagy annál is több oldalút. Mindig azt szoktam mondani, hogy győzzenek meg és elfogadom. Aztán jött egy szerző, akinek rögeszméjévé váltak a kockák és majdnem minden játékába,belepasszírozta azokat. Stefan Feld-ről van szó, akinek játékai közül volt szerencsém egyet- kettőt kipróbálni, némelyiket meg is vettem (meggyőzött) és kezdem elfogadni a tényt, hogy egy játék attól, hogy kockákat tartalmaz, még lehet jó is, főleg ha az egy eurogame. Nos így vagyok a Bora Bora című Stefan Feld játékkal is. Ezt ugyan nem vettem még meg, de többször is volt szerencsém játszani vele és határozottan kijelenthetem, a játék meggyőzött arról, hogy időnként a kockáknak is van keresnivalójuk az eurogame-ek között. Ez a játék ugyanis nem tartozik a könnyed kockadobálós egyedek közé.

A játék Bora Bora szigetén játszódik, ahol utazásaink során kunyhókat kell építenünk, amibe letelepednek törzsünk tagjai. Itt aztán felfedezik a halászterületeket, kagylókat gyűjtenek, tetoválnak, ékszereket készítenek és adományokat ajánlanak fel az isteneknek. Ehhez a sok mindenhez kellenek a dobókockák, melyekkel a cselekedeteinket tervezzük meg. Természetesen ebben a játékban is győzelmi pontokat gyűjtünk és a játék végén az nyer, aki a legtöbbet szerezte.

A játék dobozában sok apró mütyür található: lapkák, táblák, figurák, kártyák és természetesen a kockák. Mindenkinek saját színének megfelelő kockái vannak, és ezeket használjuk fel a dobás után, különböző akciók végrehajtására.

A feladat igen egyszerű(nek tűnik): dobj a kockáiddal, és helyezd az egyik akciólapra. Amit feltétlenül el kell hogy áruljak a játékkal kapcsolatban az az, hogy ezt a játékot többen játsszák, így amikor a kockáidat le kell helyezned, abba a többi játékos csúnyán bele fog szólni. Egy biztos, mindig azt az akciót fogják elvenni, amire a legnagyobb szükségünk lesz. Lássuk, hogy miről is beszélek! A megfelelő előkészületek után kezdődhet a hat körből – körönként 3 fázisból – álló játék.
5

1. fázis: Kockadobás, akcióválasztás

Mindenki dob a kockáival, és a kezdő játékostól elindulva mindenki választ egy akciólapot, és ráhelyezi a választott kockáját. Az első buktató itt van a játékban, mivel csak olyan helyre tehetjük le a kockáinkat, ahová korábban nem tett senki, vagy nagyobbat tett, mint amit mi szántunk oda. Ez néha konfliktusokhoz vezethet a játékosok között, olykor még rosszul is esik nekik.

Akciók

Terjeszkedés szárazföldön / Terjeszkedés vízi úton 
Mindkét közlekedési típushoz olyan kockát kell választanunk, ami megegyezik vagy nagyobb a kunyhónk melletti útvonalonjelzett értékkel. Ilyenkor vándorolhatunk és bővíthetjük törzsünk területét. Amint ezt az akciót végrehajtjuk, felszabadul egy hely a táblánkon, ahová később törzsünk egyik női vagy férfi tagját helyezhetjük el. Mindezzel egyidejűleg megkapjuk az adott térséghez tartozó nyersanyagot is. Ezután döntés vár ránk, hogy ki akarjuk értékelni vagy sem a régióhoz tartozó hal lapkát, amihez egy vörös istenség kártyára lesz szükségünk.

Apropó istenségek. 5 Istenség van a játékban:

Kék – figyelmen kívül hagyja a kocka értékét
Fehér – egyik kockánkat 6-ra növeli
Piros – hal lapkát értékelhetünk vele a játék alatt
Zöld – hatással van a nő és férfi lapkákra
Sárga – adományoznunk kell, amikor ezt az istenséget használjuk.
Segítségével eggyel kevesebbet kell teljesíteni a feladat lapka feltételeiből

Ahhoz, hogy az isteneket segítségül hívjuk, mindig adományt kell nekik adni, kivétel, ha istenség lapkát használunk.

Nő akció / Férfi akció
Mindkét esetben ugyanaz az eljárás. Miszerint, elveszünk egy nő, vagy egy férfi lapkát a tábláról a kockánkkal egyenértékű, vagy kisebb helyről. Itt jön a második buktató. Ugyanis, ha nincs szabad hely a táblánkon, ezt az akciót nem hajthatjuk végre. Ahhoz, hogy legyen helyünk, kunyhókat kell építeni, vagy áthelyezni a korábbi akció alkalmával.

4

Pártfogó akció
Tulajdonképpen itt van lehetőség a kereskedésre, amelynek során a kockadobás értékét használhatjuk

Templom akció
Most jönnek a papok, hiszen ha vannak istenek, akkor papoknak is lenniük kell. Amikor ezt az akciót választjuk, elhelyezzük egyik papunkat a templomban a kockadobással azonos vagy kisebb értékű helyre. Amennyiben azon a helyen már van egy saját vagy egy idegen pap, azt és az utána következőket eggyel arrébb helyezzük a nyilak irányába, így az a pap, aki a legvégén állt, kiesik a templomból. Amikor lehelyezünk egy papot, azonnal kapunk egy tűz bónuszt, és papjaink a körök végén győzelmi pontokat szereznek.

Építés akció
Az egyik épület lapkánkat a dobott értékkel megegyező vagy kisebb helyről áthelyezzük a rituálé mezőkre. De csak akkor, ha korábban szereztünk nyersanyagokat, amiket ide kellett tennünk, különben nem építhetünk semmit. A fordulótól függően győzelmi pontokat kapunk az építés folyamán, és ha ez nem elég, kapunk egy tűz bónuszt is.

Halászat akció
Ez a menekülő út. Akkor fogjuk választani ezt az akciót, amikor sehová nem tudjuk kockáinkat tenni, mivel a játékostársaink voltak olyan szívesek, és kiszorítottak az akciólapokról. A halászatnál nincs jelentősége a kocka értékének. Minden ide helyezett kocka után annak tulajdonosa 2 pontot kap.

A tűz bónusz
Amint megkapjuk a tűz bónuszt, azonnal választhatunk vagy egy istenség kártyát, vagy egy adományt, vagy lépünk előre egyet a státusz sávon, vagy elveszünk egy kagylót.

2. fázis: Nő és férfi akció

Minden körben a játékosok a törzsük nő és férfi tagjai közül egyet-egyet kiválasztva használják azok különleges képességeit. Ilyenkor tudunk extra kagylóhoz, tetováláshoz vagy győzelmi pontokhoz jutni, amik igen fontosak törzsünk fejlődéséhez.

3. fázis: Kiértékelés

Sorban kiértékeljük az aktuális kört: státusz sáv, templom, ékszerek, feladat lapkák. A különböző helyeken pontokat, ékszereket, istenség lapkát és egyéb bónuszokat kaphatunk, ha jól helyezkedtünk a kör alatt. Ez a menet 6 fordulón keresztül, és amint vége a hatodiknak is, következik a végső pontozás. Kapunk pontokat a megmaradt istenség lapkákért, hal lapkákért, ékszerekért és a teljesített feladatokért.3

Végezetül a konklúzió
Egy igen összetett, nem családi kockadobós játék a Bora Bora. Amint azt az utóbbi Stefan Feld játékokból már megszokhattuk, a kocka nem a barátunk a játékban. Nem azért rettegünk, hogy hányast dobunk, hanem azért, hogy a többiek hol tesznek keresztbe nekünk a saját kockáikkal. Körökkel előre kell megterveznünk, mikor mit fogunk csinálni, sőt azt is figyelembe kell venni a tervezésnél, hogy mit fogunk csinálni az adott döntésünkkel a játék végéig. Minden végrehajtott akciónk súlyosan befolyásolja a játék további menetét számunkra és a játékostársaink számára
egyaránt. Annak ellenére, hogy a kockadobás a legnagyobb szerencsefaktorú játékelemnek minősül, ebben a játékban konkrétan annyit kell számolnunk magunk és ellenfeleink lehetőségeit, hogy egy szuperszámítógép is megirigyelné a teljesítményünket. Arra nagyon kell ügyelni, hogy ne akarjunk túl sok mindent, mert akkor semmink se lesz. Az eddigi játékalkalmak alatt megfigyeltem, hogy egyes cselekmények összhangban vannak egymással, és ha ezeket jól használjuk, akkor igen nagy esélyünk van arra, hogy megnyerjük a játékot. Azért azt is figyelembe kell venni, hogy kikkel ülünk le játszani. Ha rutinos játékosokkal, akkor ők is felismerik a lehetőségeket, sőt igyekeznek a mi ténykedésünket akadályozni, ha viszont kezdőkkel játszunk, akkor azt nagy valószínűséggel elkönyvelhetjük, hogy többet nem ülnek le velünk Bora Bora-t játszani. Azoknak ajánlom ezt a remekművet, akik szeretnek sokat számolni és előre tervezni akár több órát görnyedve az asztal felett a körmeiket lerágva. A játék ismertetése egy új játékosnak tovább tart, mint maga a játék. A sok lehetőség és a számtalan döntési kényszer a tapasztalt játékosokat is megviselheti. Az első kör után minden világossá válik, és már lehet is gyűjtögetni a kagylókat és a tetoválásokat. Azoknak nem ajánlom, akik a könnyed családi játékokat szeretik. Knizia rajongóknak sem (nem nekik való).

A játék teljesen nyelv független és még magyar szabály is fellelhető hozzá a neten. JÓ JÁTÉKOT!

drcsaba

 

Tervező:                   Stefan Feld

Megjelenés:            2013

Kiadó:                       alea / Ravensburger

Kategória:                Gazdasági stratégia/ Munkás lehelyezős

Ajánlott életkor:      12+

Játékosok száma:     2-4

Játékidő:                  90 perc

BGG link:                  127060

Hivatalos oldal:        www.aleaspiele.de

Az eredeti cikk letöltése PDF-ben
Ha a böngésződ egyből megjeleníti, akkor egér jobb gomb, “Mentés másként…”

Vélemény, hozzászólás?