Catan Telepesei: Lovagok és Városok

Categories: 1. Játék bemutatók,Gamer játékok

CatanLovagokEsVarosok

Ez játék a Catan telepeseinek második kiegészítője, melyben visszatérünk a fő szigetre, és városainkat növeljük, haderőnket fejlesztjük, továbbá árukat állítunk elő.

Visszatérés

A mérhetetlen tengerek és azok szigetvilágának felfedezése után egyes telepesek visszatértek Catan fő szigetére, hogy ott minél nagyobb birodalmat építsenek fel, és befolyásuk alá vonjanak mindent, amit csak tudnak. Barbár hordák fenyegetésétől tartva városaikat nagyobbra építették, és fallal erősítették meg, majd lovagokat fogadtak fel, akik védelmet biztosítottak a hordák ellen. Az eddigi nyugodt, hétköznapi életet felváltotta a belső és külső viszályokkal teli félelem korszaka. Nem csak a tenger felől kellett ellenségre számítani, hanem telepestársaink belső támadásai is rettegésben tartották a szigetet. Az a vezető, aki nagyobb lovagsereget tudott toborozni, biztonságban érezhette magát még akkor is, ha serege egyes tagjait más uraktól csábította át saját seregébe.

Hadi tanácsok kezdőknek

A kiegészítő nem csak azt nyújtja, hogy időnként megjelennek a tenger felől támadó barbárok fenyegetve Catan szigetét, hanem ennek az eseménynek egy járulékos momentuma, hogy játékostársainkat is inzultáljuk, annak reményében, hogy a támadások során előnyre tudunk szert tenni. Na de hogy is van ez?

A recept igen egyszerű. Városainkat lovagokkal tudjuk megvédeni, akik hűen szolgálnak minket mindaddig, míg egy játékostársunk el nem vonja figyelmét, és maga mellé nem állítja. Alapesetben egy egyszerű lovagot tudunk felfogadni, akit a megfelelő nyersanyagok beadásával aktiválhatunk. Aztán amikor már szorul a hurok a lakosság nyaka körül, ezt a lovagot előléptethetjük, erősebb, majd hatalmas lovaggá, ezzel növelve erejét. A szemfülesebb játékosok könnyen maguk mellé tudnak állítani egy lovagot, akit egy másik játékos fogadott fel. Ehhez a megfelelő fejlesztést kell megszerezni és kijátszani. Na ez a játék sava, borsa!

A sav és a bors

Az eddigi szabályokat alkalmazva és a kiegészítő nyújtotta további lehetőségeket figyelembe véve még több választási lehetőségünk van a játékban. Az eddig megszokott 5 nyersanyag mellett 3 kereskedelmi áru is rendelkezésünkre áll, amiket vagy a szokásos cserével, vagy a hozzá tartozó terület birtoklásáért járó nyersanyagbevételek során tudunk megszerezni. Ilyen formán csak úgy tudunk kereskedelmi áruhoz jutni, ha az ellenőrzésünk alá vont területen városunk van, és két nyersanyagkártyát kapnánk: az egyik nyersanyag lesz, a másik minden esetben kereskedelmi áru. A megszerzett kereskedelmi árukat városaink fejlesztésére tudjuk fordítani, melyet saját városépítési táblánkon tudunk nyomon követni. Ezen a táblán 3 terület 5 szintje található, melyeket egymástól függetlenül tudunk fejleszteni. Az ipartestület, az erőd és a vízvezeték fejlesztése városainkban igen fontos elem, mivel ezekkel tudunk fejlesztéskártyákhoz jutni. Minden szinthez a szintnek megfelelő számú kereskedelmi árura van szükség, és a fejlődéssel nő az esélyünk fejlesztéskártya szerzésére. Ha mondjuk, a sárga ipartestületet fejlesztjük, és már két szintet megépítettünk, akkor a kockadobáskor 1-es, 2-es vagy 3-as dobás esetén (amit a piros kockával dobunk) fejlesztéskártyát szerzünk. Ennek egyetlen feltétele, hogy a speciális kockával sárga várost dobjunk.

Mi ez a két kocka? Ja, igen, ezek a kockák is újak a játékban. Eddig két kockát használtunk, most pedig hármat fogunk. Az egyik fehér kocka helyett a piros kockát tesszük be, és bekerül egy speciális kocka is, aminek 3 oldalán a sárga, kék, zöld városszimbólum van, 3 másik oldalán pedig egy barbár hajó látható. Ezzel kell megfelelő várost dobnunk, és máris kapunk egy fejlesztéskártyát, ami nekünk jó, a többieknek nem minden esetben.

Akik mindig jönnek, aztán elmennek, majd megint jönnek

Szintén új elem a tábla mellé helyezhető, tengert ábrázoló kis tábla, amin 8 mezőből álló cikázó hajózási útvonal látható. Amikor a speciális kockával a barbár hajó szimbólumát dobjuk, akkor a hajó egy egységnyit előrehaladva közelít Catan felé. Ezen az úton jönnek a barbárok, és amint elérik Catant, partra szállnak, és kezdődik a csetepaté. Megszámoljuk, összesen mennyi várost építettek a játékosok, ez fogja megadni a barbárok erejét, majd megszámoljuk lovagjaink erejét. Ha lovagjaink ereje egyenlő vagy nagyobb, akkor mindenki boldog, de ha nem, akkor arrrgh! Siker esetén a nagyobb lovagi erővel rendelkező játékos elvehet egy Catan megmentője kártyát, ami 1 győzelmi pontot ér. Ha több játékosnak egyenlő lovagi ereje van, akkor minden érintett elvehet egy tetszőleges fejlesztéskártyát. Na ezért kell elcsábítani mások lovagját!

Azért az is előfordulhat, hogy nem tudjuk legyőzni a barbárokat – ilyenkor a legkisebb lovagi erőt bevető játékos elveszíti az egyik városát, amennyiben van neki. Általában van neki. Települést és nagyvárost nem lehet elveszíteni, de fallal védett várost igen. Mindig legyen lovagod, és ne neked legyen a legkisebb lovagi erőd! Az erőt egyébként a lovagok zászlói szimbolizálják, miszerint az egyszerű lovag 1, az erős lovag 2 és a hatalmas lovag 3 erőt biztosít. Minden játékosnak mindegyikből legfeljebb 2-2 db áll rendelkezésére. Miután a barbárok befejezték a ténykedésüket, eredménytől függetlenül visszakerülnek a hajózási út elejére, és megint elindulnak.

Akkor hogy van ez a városfal? Véd vagy nem véd?

A városfal pont nem azt csinálja, amire számíthatunk, miszerint megvédene a barbárok ellen, hanem a rabló ellen véd, aki az alapjátékkal ellentétben addig nem ténykedik, míg a barbárok első ízben nem érnek partot. Ez azt jelenti, hogy a rabló a sivatagban dekkol a barbárok érkezéséig, de az a játékos, akinek a kezében 7-es dobásakor több mint 7 lap van a kezében, el kell dobja lapjai felét. Ekkor jön a képbe a városfal, mivel minden saját megépített városfalunk 2-vel növeli a kézben tartható lapok számát. Érdemes tehát falat húzni.

Az a talicskás fickó mit akar?

Van még egy szereplője a játéknak, a kereskedő. A talicskás fickó személyében tetszeleg, és őt szeretni fogjuk, mivel bizonyos fejlesztéskártya segítségével rátehetjük az egyik tájlapra, és az őt birtokló játékos az ott termelt nyersanyagot, kereskedelmi árut 2:1 arányban tudja váltani. A gond akkor kezdődik, ha egy másik játékos elorozza tőlünk a kereskedőt, és attól fogva nem nekünk van ilyen jó kereskedelmi pozíciónk.

Számadás

Mindent figyelembe véve ez a kiegészítő is sok új elemmel járul hozzá az alapjátékhoz: barbárok, támadás, kereskedő, városfal, nagyváros, lovagok, mindezzel színesítve a játékmenetet, na meg elnyújtva azt. Igen, sajnos ez a legnagyobb hátránya, hogy a játékidő tetemesen megnőtt ezzel a kiegészítővel. Habár akit ez nem zavar, azt nem fogja zavarni. Mi hárman játszottunk vele, és közel 2 és fél órásra sikeredett a parti. Ez nálam már súrolja az elviselhető játékidő fogalmát. Ami viszont pozitívumként említhető, hogy a játék izgalmasabb lett, és több lett az interakció is. Végre van hosszú távú tervezés és kivitelezés. A lovagok és városok arányára nagyon kell figyelni. Ez kicsit kooperatív felfogású lehet, de ha ügyesek és elég erőszakosak vagyunk, akkor ebből nagy előnyt kovácsolhatunk magunknak. Mindenesetre ajánlom Catan-rajongóknak és azoknak is, akik már rá se néznek az alapjátékra polcukon, mivel az alapjátékban a túlzott szerencse szerepét itt jól kompenzálják az említett elemek. Ami még tovább növeli az újrajátszhatóságát a Catannak, hogy a Tengeri utazó kiegészítőt és ezt össze lehet kombinálni, amivel további izgalmas kalandok várnak ránk.

Jó játékot!

drcsaba

Célközönség:    családi
Megjelenés:    1998
Tervező:    Klaus Teuber
Kiadó:    Piatnik
Kategória:    BGG ‘Category’ és ‘Subdomain’ rovatból kinézni
Játékosok száma:  3-4
Játékidő:    120 perc
Ajánlott életkor:    12+
BGG link:    https://boardgamegeek.com/boardgameexpansion/926/catan-cities-knights
Hivatalos oldal:

 

 

 

Az eredeti cikk letöltése PDF-ben
Ha a böngésződ egyből megjeleníti, akkor egér jobb gomb, “Mentés másként…”

Vélemény, hozzászólás?