Escape: The Curse of the Temple

Categories: 1. Játék bemutatók,Családi játékok

Escape_banner_1850x400

Ez egy olyan játék, amivel ha valaki úgy találkozik először, hogy látja, mások hogyan játsszák, nem biztos, hogy valaha leül mellé. Én először a tavalyi Társasjáték Kiállításon és Vásáron találkoztam vele Essenben. Képzeljünk el 20-25 asztalt, mindegyik körül 4-5 embert, akik vad iramban dobálják a kockákat, és egymással a kiabálással határos hangerővel kommunikálnak. Eközben a háttérben vadul szól a tam-tam, amit időközben egy gong hangja szakít meg, minek következtében felerősödik a kockadobálás sebessége és a kommunikáció hangereje. röviden szólva: totális káosz.

 

Később csak felülkerekedett rajtunk a kíváncsiság, és egy felszabaduló asztalra lecsapva kipróbáltuk. A szabályok elmagyarázása után még mindig nem értettük, mi lehet ebben a jó, de aztán nekiláttunk a kockapörgetésnek. A tízperces játék felért egy adrenalinsokkal. Aki korábban majdnem elaludt, az is vadul dobogó szívvel tekintett fel az asztalról, majd mindannyian egyhangúan jelentettük ki: még egyszer! Úgy tűnik, új kedvencet találtunk.

A játékban egy ősi, átkozott templomból próbálunk elmenekülni az ellopott kinccsel. Az olvasónak nem véletlenül juthat eszébe Az elveszett frigyláda fosztogatói című Indiana Jones fim nyitójelenete, amelyben a főhős beomló folyosókon keresztül egy óriási kőgolyó elől futva próbál kijutni. Ebben a játékban legnagyobb ellenfelünk az idő, hiszen valós időben 10 percünk van kijutni az omladozó templomból. Ha a csapat bármelyik tagjának ez nem sikerül, vesztettünk.

A játékot a kincset tartalmazó központi csarnokból kezdjük, amelyen kívül mindössze két másik termet látunk. A kijáratról fogalmunk sincs, merre lehet, időben meg kell találni és kijutni. A játék legfontosabb kellékei a hatoldalú dobókockák, amelyek két oldalán egy-egy futó (talán menekülő) ember, a többi oldalain pedig kulcs, fáklya, fekete és arany maszk látható. Ebből kezdetben minden játékosnak 5 áll a rendelkezésére. A szimbólumokból a megfelelő kombinációkat kidobva különböző akciókat lehet végrehajtani:

  • Új terem felfedezés – Ehhez két futó ember szimbólum kell. Ha sikerült, a termek húzópaklijából a legfelsőt elvesszük, és karakterünk tartózkodási helyével szomszédosan lehelyezzük. Ezt az akciót érdemes minél többször végrehajtani, mert a kijárat a húzópakli alsó 5 lapkája között lesz.
  • Belépés egy szomszédos terembe – Ehhez minden esetben a teremlapkán feltüntetett két szimbólum kell, ami legtöbbször egy futó emberke mellet egy kulcs vagy egy fáklya.

 

  • Mágikus kristályok aktiválása – Bizonyos termekben van erre lehetőség, amikor is minél több egyforma kulcs vagy fáklya szimbólum összegyűjtésével 1-3 kristályt helyezhetünk a lapkára. Érdemes minél több kristályt felhasználni, mert annál könnyebb lesz elhagyni a templomot a kijáratnál. Minden dobás után félretehetünk annyi kockát, amennyit csak szeretnénk. Így könnyebb a megfelelő kombináció összegyűjtése. Ha viszont egy kockát felhasználunk  egy  akcióra,  akkor  azzal  újra  kell  dobnunk  további  használat  előtt.  Egy játékos köréről nincs értelme beszélni, hiszen mindenki egyfolytában dobál és hajtja végre az akcióit, minél gyorsabban, annál jobb.

 

A dobást megnehezítik a fekete maszkok. Ugyanis ha ilyen szimbólumot dobunk ki, akkor azt a kockát kötelesek vagyunk félretenni, és nem használhatjuk, amíg fel nem szabadítjuk. Ehhez arany maszkot kell dobni, aminek segítségével két fekete maszkos kockát is felszabadíthatunk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mint fentebb kiderült, a játék kooperatív, azaz a játékosok egymást segítik a játék során. Ez azt jelenti, hogy a kidobott szimbólumok hatását is megoszthatják egymás között, ha ugyanabban a teremben tartózkodnak. Így a mágikus kristályok aktiválása során könnyebb összegyűjteni a sok azonos szimbólumot, és az egyik játékos által kidobott arany maszkot felhasználhatja a másik játékos a fekete maszkos kockái felszabadítására.

 

 

A cél, hogy 10 perc alatt megtaláljuk a kijáratot, és ki is jussunk. Ehhez nem elég, ha minden játékos eljut a kijáratot jelentő lapkára, hanem külön-külön eggyel több kulcs szimbólumot kell dobni, ahány kristályt még nem használtunk fel. Ha valaki kijutott, az felszerelésének egy részét hátrahagyja társainak, azaz egy kockát átadhat egy játékostársának további felhasználásra. A háttérben szóló tam-tam nem csak hangulati elemként szolgál, bár a vad ütem igencsak hozzájárul az adrenalinszint növekedéséhez. A játék során kétszer megszólal egy gong, amikor kb. fél percünk van visszajutni a központi kincseskamrába. Ha valakinek ez nem sikerül, akkor a templom részleges omlása miatt megsérül, és elveszít egy kockát. Talán most már érthető, mitől alakul ki egy kisebb fajta kakofónia a játék során. Szorít minket az idő, és mindenki próbál minél gyorsabban dobálni és cselekedni. A nagy sietségben még azt is meg kell beszélni, merre menjünk, mit gyűjtsünk közösen, abból mennyit sikerült már összegyűjteni, kinek kell és kinek van arany maszkja…

 

Az alapjátékban a kincseskamrán és a kijáraton kívül 17 teremlapka van, amelyek közül 4-en lehetőség van a mágikus kristályok aktiválására.      A      dobozban      találhatók olyan teremlapkák is, amelyek átkokat és kincseket tartalmaznak. Ha valaki egy ilyen termet   fedez   fel,   akkor   véletlenszerűen húz  egy  átkot,  illetve  egy  kincset.  Az  átok értelemszerűen  negatívan  érinti  a  játékos további ténykedését, pl. blokkol egy kockát, és  csak  bizonyos  szimbólumkombinációval lehet megszabadulni tőle. A kincsek egyszer használható  bónuszt  adnak,  pl.  az  összes játékos    összes    fekete    maszkos    kockája felszabadul, amit normál esetben csak arany maszkok hosszas gyűjtögetésével, vagy végső esetben  a  kristályok  számának  növelésével lehet elérni. A dobozban található még egy CD is, ami 3 különböző aláfestő zenét tartalmaz. Ezeket a játék hivatalos honlapjáról  is  le  lehet  tölteni  mp3  formátumban,  így  már  egy  megfelelően  hangos  okostelefon  is elég a játékhoz. Érdekes módon a többek által legjobbnak ítélt tam-tamos háttérzene a CD-n nem található meg, csak a honlapról tölthető le. Ha valaki inkább csendesebb menekülésre vágyik, a szintén a dobozban található homokóra segítségével próbálkozhat.

 

Az Escape: te Curse of the Temple egy nagyon hangulatos és egyedi partijáték könnyen tanulható szabályokkal. Két játék közötti átvezetésre a biztosan tízperces játékidejével nagyon alkalmas. A kókadozó játékostársak felébresztésére 4-5 fővel igazi élénkítő hangulat alakulhat ki, de 2 fővel sajnos nem annyira izgalmas. Egyetlen hátránya, hogy nem egy halk játék, így a mellettünk játszó másik parti játékosai vagy a szomszédok nem feltétlenül fognak örülni a hangzavarnak. És ugyan lehet halkan is játszani, de valljuk be őszintén: ehhez a játékhoz hozzátartozik az emelkedett hangerő és a tam-tam vad ritmusa.

Eraman

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

summárum

 

 

 

Tervező:                   Kristian Amundsen Østby
Megjelenés:            2012
Kiadó:                       Queen Games
Kategória:                Valós idejű, kooperatív kockajáték
Ajánlott életkor:      8+
Játékosok száma:     1-5
Játékidő:                  10 perc
BGG link:                  113294
Hivatalos oldal:         queen-games.com

 

Az eredeti cikk letöltése PDF-ben
Ha a böngésződ egyből megjeleníti, akkor egér jobb gomb, “Mentés másként…”

Vélemény, hozzászólás?