FG_banner_1850x400

Az 1930-as években az egész világ forrong. Az emberiség a háború szélére sodródott, ahogy a Távol-Kelet és Európa imperialista nemzetei agresszívan ki akarják terjeszteni hatalmukat. A nácik átvették az uralmat Németországban, és most az egész földgolyón terjesztik a sötétséget, miközben okkultista ereklyékre vadásznak, amik segítségével majd mások fölé kerekedhetnek az elkövetkező időkben. De a kalandvágy és a szabadság szellemét nem lehet ilyen könnyedén eltiporni.

Hősi kalandorok a világ minden tájáról válaszolnak a hívásra, versenybe szállnak az idővel, hogy ősi ereklyéket kutassanak fel, halálos templomokat fedezzenek fel, és arcul csapják a világot elnyelő sötétséget. Ez a jó és a gonosz harca, és csak a furfangos és kitartó kalandorok nyerhetik el a végső díjat… a Vagyont és a Dicsőséget.

 Ha valaki szereti Indiana Jones kalandjait, a ponyvairodalom hőseit, szeretne a nácik ellen harcolni, vagy társasjátékban is egyszerűen csak a méret a lényeg, akkor a Fortune and Glory (röviden FANG) a MUSZÁJ kategóriába esik.

Bevallom őszintén, én imádom a ponyvairodalmat. Gyermekkoromban faltam Edgar Rice Burroughs Tarzan könyveit, majd később a Mars ciklus történeteit, és bármikor képes vagyok leülni és végignézni bármelyik Indiana Jones filmet, és épen tervezem elolvasni a nyomtatott formában megjelent Indy könyveket. Úgyhogy amikor egy fórumon olvastam erről a játékról, ami talán a legjobban adja vissza az ostoros, kalapos professzor kalandjait, miközben romos templomok mélyén ősi ereklyéket próbál megszerezni a nácik előtt, akkor mindent megtettem, hogy megszerezzem. Szerintem megérte.

Ami első pillanatban feltűnik a vásárlónak, az a játék mérete (és emiatt az ára). A játék doboza 59 cm hosszú, 30 cm széles és 10 cm magas. Lemértem, mert egy hétvégére a közepes méretű utazóbőröndömben akartam elvinni (amivel el tudok menni két hétre külföldre), de sajnos nem fért bele. Szóval a szállítása már komoly tervezést igényel. Ezen felül a doboz büszkén hirdeti, hogy több, mint 165 műanyag mütyürt tartalmaz. És ezek csak a műanyag darabok, a papírból készült tokeneket még nem is említi. Sajnos az ára elég borsos, Magyarországon 27.000 Ft-ért láttam, Amerikában eredeti ára 100 USD. De ha egyszer valaki beruház, fantasztikus élményekben lesz része.

 

A játék elemei

A legtöbb ismertetőben itt egy részletes lista szokott következni arról, hogy mit is tartalmaz a doboz. Szerencsére ez a lista megtalálható a szabálykönyvben, így nem nekem kell megszámolnom minden darabot, Viszont ez a lista az A4-es formátumú leírás egy teljes hasábját elfoglalja, így ide helytakarékossági szempontok miatt ezt nem másolnám be, csak a zanzásított változatát:

  • 1 játéktábla (a doboz méretéből adódóan nem apróság)
  • 1 szabálykönyv (32 oldalas szösszenet)
  • 16 dobókocka
  • 120 műanyag érme (Vagyon és Dicsőség)
  • 38 műanyag figura (hősök és ellenfeleik)
  • 9 egyéb műanyag mütyür (templomok és zeppelin)
  • 13 kartonlap (hősök, ellenséges szervezetek jellemzői)
  • 348 kártyalap (események, ereklyék, ellenfelek, tárgyak stb.)
  • kétmaréknyi token
  • 1 Soundtrack CD

FG2

 

Mindez a Flying Frog Productions kiadótól megszokott minőségben. A kártyák laminált vastag lapok, amik igen tartósak, bár egy kicsit tapadnak. A lapokon statiszták (talán színészek) segítségével készült fényképek találhatók. A tokenek egy részének a szabály szerint nincs is konkrét rendeltetése. Ezeket azért rakták bele, hogy háziszabályokhoz, vagy később esetleg a neten megjelenő szabálykiegészítésekhez lehessen majd használni ezeket. Meg persze ott a CD, ami csupán hangulati célzattal került bele. És minden színes, szagos, szélesvásznú, egész estét betöltő.

 Játékmenet

A játékosok hősöket alakítanak, akik a világ minden táján ősi ereklyékre vadásznak. A kalandok során Dicsőséget lehet szerezni, ami itt fizetőeszközként szolgál, valamint az ereklyék eladásával Vagyont, ami a győzelmi pont szerepét tölti be.

Egyszerűen hangzik, de miért kell ehhez egy 32 oldalas szabálykönyv és kismillió mütyür? Mert ezt lehet csinálni kooperatívan (a kalandorok közösen egy gonosz szervezet ellen, akik lehetnek a nácik vagy a gengszterek), kompetitíven (a kalandorok egymás ellen, és a gonosz ellenfelek csak színesítik a versengést), vagy akár csoportokat alkotva egymás ellen. A kincskeresés lehet egyszerű, az alapszabályok szerint, vagy bonyolultabb, opcionális szabályok alkalmazásával (pl. az ősi templomok összedőlhetnek fosztogatás közben; vagy a sűrű dzsungelekben először fel kell kutatni az ereklye rejtekhelyét, nem elég az adott mezőre lépni; vagy egy náci zeppelin cirkál a Földet ábrázoló játéktáblán, és itt-ott náci katonákat potyogtat, amik megnehezítik az utazást és a kincskeresést). Szóval a dobozban sokféle játékra alkalmas kellékeket és szabályokat találhatunk. Na de nézzük részletesen, hogy is megy ez.

Hősök

Minden játékos választ egy hőst a 8 lehetőség közül (pl. angol lord, orosz tudós, kínai bárénekesnő). A hősöknek 4 fő tulajdonsága van: Harc (Combat), Ügyesség (Agility), Fortély (Cunning) és Tudomány (Lore). A Harc tulajdonságot értelemszerűen legtöbbször harc során használjuk, a többi három tulajdonságot pedig a kalandok során különböző feladatok megoldására. Minden tulajdonság értéke egy szám, ami megmutatja, hogy adott próbánál hány kockával dobhatunk. A feladat mondja meg, hogy mely tulajdonsággal kell dobnunk; mennyi a célszám, azaz milyen dobás számít sikernek (5+ esetén a dobott 5 és 6 értékek is sikernek számítanak); és hány sikert kell elérnünk. Ha például a Fortély tulajdonságunk 3-as, azaz 3 kockával dobhatunk, akkor is van esélyünk egy 4 sikert igénylő feladat megoldására, mert egy dobás során ha legalább 1 sikert elértünk (azaz van legalább egy kockánk, amelynek értéke elérte a célszámot), akkor az összes kockával újradobhatunk, tovább gyűjtögetve a sikerek számát. És ezen felül használhatunk még segítőket és tárgyakat, akik/amik adott tulajdonságunkra állandóan, vagy bizonyos típusú feladatoknál bónuszt adhatnak. Ezen kívül a hősök jellemzője még a Sebtűrés (Wound), azaz hogy hány sebzést képesek elviselni, mielőtt kidőlnek (de nem halnak meg). A túlélésben segít a Védelem (Defense), ami minden sebzésből levonódik, így növelve meg hősünk élettartamát. Ezen kívül minden hősnek vannak speciális képességei, amit bizonyos feltételek esetén tud alkalmazni.

FG3

 

Ereklyék

Ha kiválasztottuk a hősünket, az előre definiált kezdő városból indulunk az ereklyékért. Minden ereklye két részből tevődik össze: egy tárgyból és egy jelzőből. Például az Elveszett lelkek Sisakja. Mindkettőt egy külön pakliból húzzuk, így a játékok során sok különböző ereklye bukkan majd fel. A tárgy adja meg, hogy az adott ereklye hány Vagyont (azaz győzelmi pontot) ér; a jellemző pedig azt, hogy hány veszélyt kell túlélnünk, hogy megszerezzük az ereklyét, és van-e valamilyen speciális körülmény a kalandok során (pl. a Majomisten ereklyéinek megszerzése közben a hősök Védelme 0-ra csökken, amit sehogyan sem lehet megnövelni). Általában egyszerre négy ereklye van játékban, és ha valamelyiket megszerzi egy hős (vagy egy gonosz szervezet), akkor egy új ereklye bukkan fel. A felbukkanás helye véletlenszerű, amit egy helyszín kártyával határozunk meg.

FG4

 

Körök

Minden körben először meghatározzuk a kezdőjátékost. Ehhez mindenki dob egy hatoldalú kockával, és az kezd, aki a legnagyobbat dobta. A többiek az óramutató járásával azonos irányban követik őt. Ha valaki 1-est dobott, akkor kárpótlásként húzhat egy Esemény kártyát, ami a legtöbb esetben tartalékolható, és később pozitív hatással kijátszható, ritkábban egy azonnal kijátszandó negatív esemény.

Ezután jön a mozgás a meghatározott sorrendben. Mindenki dob egy hatoldalú kockával, és ennyi mozgáspontja van. Az 1-es dobás jutalma ismét Esemény kártya. A játéktáblán a Föld látható, ami 3 különböző típusú mezőkre van felosztva: szárazföldi mező, tengeri mező és város. Egy szárazföldi mezőre vagy egy városba lépni mindig 1 mozgáspontot kóstál, a tengeri mezők mozgásköltsége pedig a mezőn feltüntetett érték. Ha a hős útközben egy mezőre lép egy náci katonával, netán egy gengszterrel, akkor ott be kell fejeznie a mozgását, és meg kell küzdenie ellenfelével.

FG5

 

És máris jön a kaland fázis, amelyben az izgalmak attól függenek, hol vagy éppen.

Ha városban vagyunk, nyugis a helyzet. Húzunk egy Város kártyát, ami lehet számunkra kellemetlen, de lehet, hogy kapunk egy titkos küldetést, amely egy újabb Vagyonszerzési lehetőség. Ezután eddig megszerzett Dicsőség pontjainkból vásárolhatunk magunknak tárgyakat (azonos összegért véletlenszerűen vagy általunk választottat drágábban) vagy segítőket. A kedvenc segítőm az amerikai elnök, aki ugyan nem száll alá velünk sötét kazamatákba, de körönként egy ellenséget vagy eseményt semlegesíthet. Illetve gyógyulhatunk is, ha megviseltek a korábbi kalandok. És persze eladhatjuk a véres verejtékkel megszerzett ereklyéket, hogy begyűjtsük jól megérdemelt Vagyon pontjainkat.

Ha egy olyan mezőn álltunk meg, ahol nincsen ereklye, akkor van rá esély, hogy valamilyen Esemény történik velünk.

Ha viszont eljutottunk egy ereklyéhez, akkor felkerekedhetünk a megszerzésére. És ez a legizgalmasabb része a játéknak. Mint korábban említettem, az ereklye által meghatározott számú veszélyen kell átverekedni magunkat. Egy veszélykártyának két oldala van. Az első oldalon van a veszély, és hogy milyen próbá(ka)t kell teljesítenünk, hogy felülkerekedjünk. Ez rendkívül változatos esemény lehet, autós üldözéstől kezdve egy ősi rejtvény megfejtésén át összecsapásig egy elhagyatott raktárházban. Ha harcolnunk kell, akkor a legtöbb esetben van esély az eszünket használva elkerülni az ellenséget, tehát nem kell feltétlenül a harcra gyúrnunk. De azért jobb legyőzni egy sötét kultistát, mint csupán kikerülni. A gond akkor van, ha a próbát nem sikerült megdobnunk. Ilyenkor jön képbe a játék nevének második része: The Cliffhanger Game. Sajnos a “cliffhanger”-re még nem sikerült jó magyar fordítást találnom, és ebben Stallone függő játszmája sem segít, mert ahhoz az alaki hasonlóságon kívül semmi köze. A cliffhanger az, amikor egy sorozatban az adott rész végén, vagy még gyakrabban a reklám előtt, a legizgalmasabb résznél szakad meg az esemény, és a folytatásig nem tudjuk, hogy lelőtték a főhőst, vagy sikerült még időben kiugrania az ablakból, és sértetlenül földet érnie egy emelettel lejjebb. Ugyanez történik ebben a játékban is. Ha nem sikerül a próba, tudjuk, hogy valami rossz fog történni. De mielőtt megfordítanánk a kártyát, hogy szembenézzünk kudarcunk még veszélyesebb eredményével, várni kell egy kört. Ugyanis kudarcot esetén körünk véget ér, és a következő körben nem is mozdulhatunk el, hiszen már les ránk az a csapat katona, aki elől nem sikerült elrejtőznünk. Ekkor lehetőségünk van testi épségünk kockáztatásával (értsd: Sebzés bevállalásával) a siker esélyét növelni. Ugyanis ha ekkor is elbukunk, a bukásunk végzetes. No nem teljesen, mert ugyan eszméletlenül visszakerülünk a kiinduló városunkba, elvesztünk néhány tárgyat vagy Dicsőséget, valamint elég nagy eséllyel a megszerzett, de még el nem adott ereklyéinket, de azért a következő körben folytathatjuk a kincskeresést. Na és ha sikerrel vettük az újabb akadályt? Akkor egy lépéssel közelebb kerültünk hőn áhított ereklyénkhez, gyűjtöttünk egy kis Dicsőséget. És dönthetünk, hogy újabb veszéllyel nézünk szembe, vagy inkább megpihenünk a kör hátralévő részére, hogy begyűjtött sérüléseinket nyalogassuk, amik ilyenkor automatikusan begyógyulnak. Hiszen egy ponyvaregény hőse lehet, hogy megbicsaklik, de a következő jelenetben újult erővel veti magát a kalandokba.

Majd jönnek az ellenfelek. Egyrészt mozog a zeppelin, ha játékban van. Másrészt, ha felbukkant valamelyik főgonosz, akkor ő is megpróbálja megszerezni az ereklyéket, lehetőleg a hősök előtt. És ebben a fázisban ellenőrizzük, hogy valamelyik karakter összegyűjtötte-e a győzelemhez szükséges Vagyont, és kiinduló városában van-e, mert ha ezek a feltételek teljesülnek, akkor bizony kioszthatjuk a legjobb kincsvadász címet.

Harc

És röviden még a harcról, mert bizony az többször előfordul a játék során. A hősökhöz hasonlóan az ellenfeleiknek is van Harcértékük és Sebtűrésük. Minden körben mindkét fél a Harcértékének megfelelő kockával dob, és minden 4 vagy magasabb értékű dobás sebesülést okoz az ellenfélnek, amelyből levonódik még annak a Védelme. Ezt körönként addig folytatjuk, amíg vagy valamelyik fél sebtűrése fogytával el nem bukik, vagy a hős úgy nem gondolja, hogy inkább menekülőre fogja. Ez utóbbi esetben ugyan nem jár neki Dicsőség az ellenfele legyőzéséért, de valószínűleg kevesebb veszteséggel megússza. És hogy kikkel kell megküzdenünk? Ezt általában a véletlen dönti el, mert a helyzettől függően vagy az Ellenfelek pakliból, vagy speciálisan a Náci ellenfelek pakliból húzunk. És ilyenkor jön néha a meglepetés, ha egyszerű járőr helyett egy Panzer tank jön velünk szembe…

A főgonoszok általában nehezebb ellenfelek, de ellenük csak egy kört kell harcolni. Viszont minden alkalommal, ha egy újabb kalandba vágunk egy olyan ereklye megszerzése közben, amelyre a főgonosz is feni a fogát.

Összefoglalás

Azt hiszem, ebből a “rövid” leírásból látható, miért is áll 32 oldalból a szabálykönyv. De nem kell megijedni, mert az első játék után szinte magától jön minden, és ha valami nem tetszik, vagy bonyolultnak tűnik, bármikor meg lehet változtatni a szabályt. Vagy behozni egy újabbat, hogy még izgalmasabbá tegyük a játékot. Azt hiszem, egyértelmű, hogy egy játék nem rövid, hiszen már a kellékek kipakolása is tovább tart, mint a legtöbb játék esetében. A tapasztalat azt mutatja, hogy a maximális 8 játékos esetén a körök el tudnak húzódni, és elég sok holtidő alakulhat ki mire legközelebb sorra kerülünk. Viszont 3-4 játékossal nagyszerűen szórakozhatunk. Főleg, ha jó csapat jön össze, akik beleélik magukat a kalandokba, nem csak a kockadobálást látják egy kártyán, hanem átérzik, hogy siker esetén bizony komoly próbatétel során sikerült leszállnunk a szándékosan megrongált repülőgéppel, és ezt egy füstös bárban ünnepeljük meg, ahol felbukkan a végzet asszonya, aki lehet, hogy ellenséges ügynök. Az Indiana Jones rajongók a filmek rengeteg jelenetét fel fogják ismerni a veszélyek között, hiszen a játék címe is az Indiana Jones és a Végzet Temploma egyik jelenetében hangzik el.

És megéri ennyi pénzt és időt beleölni egyetlen játékba? Én sajnos még csak néhányszor játszottam vele, de én azt mondom, már megérte. Mivel ameritrash játékról van szó, így elég nagy szerepe van a szerencsének, nincs meg benne az eurogame-ekre jellemző kiegyensúlyozottság. De ez a játék nem is a tervezésről, hanem inkább a hangulatról szól.

Egy fórumon olvastam, hogy ha ugyanaz a csapat sokat játszik vele, akkor a 40 veszélykártya bizony hamar ismerős lesz. Az biztos, hogy ha végre megjelenik egy kiegészítő (aminek bejelentését bizonyos fórumokon márciusra teszik), akkor abban mindenképpen új veszélykártyáknak kell lenniük. Ugyanezen fórumon összehasonlították például a nemrég megjelent Agents of SMERSH játékkal, amelyben a különböző forgatókönyveket tartalmazó füzet eleve nagyobb változatosságot kínál hidegháborús kémes környezetben.

De ha összejön a csapat kalandor egy FANG-ra, akik nem akadnak fent azon, hogy a Szahara közepén egy sikeres mélytengeri merülés után egy jégbarlangban összefutunk a jetivel, majd Hádész vaskesztyűjével távozunk, akkor pár órára intenzív módon élhetjük át Indiana Jones kalandjait.

Adatok

Játékszerző: Jason C. Hill

Grafika:Jack Scott Hill

Kiadó: Flying Frog Productions

Ajánlott korosztály:12 évestől

Játék idő: 90 perc

Játékosok száma: 1 – 8

Kategória: kalandjáték

A játék nyelve: angol, nyelvfüggő elemek vannak benne

Játékszabály: angol

Az eredeti cikk letöltése PDF-ben
Ha a böngésződ egyből megjeleníti, akkor egér jobb gomb, “Mentés másként…”

Vélemény, hozzászólás?