KeyLargo_banner_1850x4001899-et írunk, amely egy új évszázad kezdete,és egy gazdag jövő ígérete számunkra. Key Largon, egy kis karib-tengeri szigeten működtetjük búvárvállalkozásunkat. A sziget hajdanán egy hajózási útvonal mentén feküdt, ahol a hajósok gyakran váltak kegyetlen kalózok áldozataivá, s ennek következtében sok hajó sok tonna kinccsel süllyedt el a szigetnél. Tíz nap múlva elkezdődik a hurrikán szezon, addig kell minél többször lemerülnünk a mélységbe, és a megtalált kincseket a városban eladni, mert a jó idő beköszöntével megérkeznek a nagy társaságok, és megelőzik az olyan kis búvárvállalkozásokat mint a miénk.

 

Key Largo egy kis karibi sziget Florida közelében, amely ma is a búvárok egyik kedvelt célpontja az ott lévő korallzátony miatt. Erre építette játékának tematikáját Paul Randles, Mike Selinker és Bruno Faidutti. A nem túl ismert társasjátékban a játékosok egy-egy búvárvállalkozást működtetnek, ezeket fejlesztik, a búvárjaikkal roncsokhoz merülnek le, hogy onnan értékes kincseket hozzanak fel, majd ezeket megpróbálják eladni a turistáknak a lehető legjobb áron. Tíz napunk van arra, hogy meggazdagodjunk. A játékot az nyeri, aki a tizedik nap végére a legtöbb pénzt gyűjti össze.

Minden játékos kap 100 dollár kezdőtőkét, egy búvárt és a cégét jelképező hajót. Minden nap két részből áll, egy délelőtti és egy délutáni szakaszból, ezért a minden nap kétszer irányítják cégüket a következő módon: Mindenkinek van egy ugyanolyan 5 lapból álló kártyacsomagja, amely azt az 5 helyet mutatja, ahová embereinket el tudjuk küldeni. Minden nap kezdetekor két akciót választunk ki titokban: egyet délelőttre, egyet délutánra, és ezeket egyszerre játsszuk ki a többi játékostárssal együtt. Ennek következtében nem csinálhatjuk egy nap kétszer ugyanazt a cselekvést.

Lehetséges akcióink:

  • roncskutatás

A játéktábla köré a játékosok számától függően helyezünk fel roncsokat. Ezek lehetnek sekély, közepes vagy mély vízben lévő roncsok. Minden roncs 5 kártyából áll, amelyekben lehetnek kincsek (áruk, arany, műtárgyak vagy ékszerek), de lehetnek köztük szörnyek is. Aki ezt akciót választja, a cégét jelképező hajóját azon roncs mellé rakja, amelyet szeretne átkutatni. Egy roncsnál csak egy hajó állhat. A búvár extra légzőcső nélkül csak sekély vízbe tud lemerülni, egy extra légzőcsővel közepes, két extra légzőcsővel mély vízben tud kutatni. Természetesen a mélyebb vízben értékesebb kincsek találhatók. Minden búvár után, amelyik a roncsot kutatja, a játékos húzhat egy roncskártyát. Ha a felhúzott kártya kincskártya, akkor a játékos ezt titokban tartja, és a kezébe veszi; viszont ha szörnykártya, akkor a búvár megijed, és abbahagyja a merülést. De ez nem elég, mert búvárunk annyira megijed, hogy kilép a cégtől, azaz végleg elveszítjük, kivéve, ha felszereltük őt egy szigonnyal, amivel megöli a szörnyet, és akkor tovább kutakodhat. Egy búvár akár két roncskártyát is felhúzhat, ha van egy nehezéke, amit a második kincskártya felhúzása előtt el kell dobnia.

  • Turisták utaztatása a delfin-öbölben

Az a játékos, aki ezt az akciót választja, a hajóját a Delfin-öbölbe rakja, és turistákat vihet delfineket nézni, amiért azok pénzt fizetnek. A pénzt a banktól kapjuk meg az aktuális napi összegnek megfelelően (a hétvégi delfinlátogatás több bevételt hoz).

  • Kocsma a Sellőkhöz

Ez egy olyan sziget, ahol a munkára váró búvárok a kocsmában múlatják az időt, tehát irány a kocsma, nézzük meg őket. A kocsmába belépve fogadhatunk fel újabb búvárt a kezdeti egy búvárunkhoz (maximum három búvárunk lehet). De egy jó kocsmában nem csak búvárokat, hanem is felfogadhatunk, akik megfelelő összegért cserébe  meglopják  az   egyik   ellenfelünket, vagyis húzhatunk játékostársunk kezéből egy kincskártyát. Az a játékos, aki a kocsma akciót választja, fizethet egy kör italt is, meghallgathatja az öreg tengerészek meséit. Vagyis a játékos 20 dollár kifizetését követően megnézi az összes roncskártyát két általa választott roncsnál, és aztán megkeverve visszateszi ezeket a lapokat. A három kocsma akció független egymástól, vagyis akár  akciót is végre lehet hajtani, de egyik akciót sem lehet kétszer megcsinálni egy látogatáson belül. A búvár és a tolvaj felfogadásának ára függ a kocsmában lévő játékosok, ez az ár az akciókártyán és a sziget lapon is fel van. Ha többen választják a kocsma akciót, akkor drágább az emberek felfogadása. Úgy látszik, ha nagyobb az érdeklődés munkájuk után, akkor magasabb bért kérnek.

  • Búvárbolt a Vén Tengeri Medvéhez

Itt felszereléseket vásárolhatunk búváraink számára. Egyszerre   maximum  két   felszerelést vásárolhatunk meg minden boltban történő látogatáskor. Tudunk venni légzőcsövet, amellyel búváraink mélyebb vízbe is kutathatnak; vehetünk szigonyt is, amellyel a tengeri tudnak megküzdeni; illetve nehezékeket, amelyekkel több kincskártyát hozhatunk fel. De arra figyelnünk kell, hogy minden búvárnak maximum két légzőcsöve, egy szigonya és egy súlya lehet. A különböző termékek ára az akciókártyán fel van tüntetve, és attól függ, hogy hány játékos hajója áll a felszerelés bolt helyén. Itt is több játékos megjelenése, vagyis a kereslet növekedése, magával hozza az árak növekedését.

  • Turista Bolt

Itt tudjuk eladni a turistáknak a roncsokban talált kincseinket. És ahogy ebben a játékban már megszokhattuk, a kincskártya értéke attól függ, hányan próbáljuk meg azokat a turistákkal megvetetni. Két szám van a kincskártyákon: a felső sarkokban a kártya mennyiségének száma (vagyis az eladási árat ennyivel kell megszorozni), az alján a kártyának a játék végi ára. Például ha egy műtárgy kártyán 5 láda van felül, akkor a játék végén az 100 dollárt ér (5*20 dollárt). A kincskártyák ára, amennyiért el lehet adni azokat, az akciókártyán és a szigeten is fel van tüntetve. Az ár függ a boltban lévő játékosok számától, de nem függ attól, hogy mit adnak el. hogy ne legyen ennyire egyszerű, minden kincsnek máshogy számítjuk az árát. Az árunak akkor van a legjobb ára, ha mi vagyunk az egyetlen játékosok a boltban. Ha egyedül vagyunk, 40 dollárt; ha ketten vagyunk a boltban 30 dollárt; és ha három vagy több játékos akar egyszerre eladni,  dollárt kapunk az árukért. Az árukkal szemben a műtárgyak ára akkor jobb, ha több ember van a boltban. Ha a játékos egyedül van, akkor 20 dollárt; ha két játékos van a boltban, 30 dollárt; ha három vagy több játékos van, akkor 40 dollárt kap a műtárgyért. Az arany ára nem változik a játék alatt, mindig 30 dollárért adható el játék közben. Az ékszer kivétel, mert a többi kincskártyával ellentétben nem lehet eladni a boltban, csak a játék végén a kártyára nyomtatott árért. A többi kincs is eladható a játék végén, de csakis a áron (még az arany fix ára is lejjebb megy a játék végére). Azaz ha tudunk eladni játék közben jó áron, akkor azt érdemes megtenni. A játék pénteken kezdődik, és a második vasárnap után ér véget. Minden eladatlan kincskártyáért, ami a játékosok kezében maradt, a fent leírt árakat kapják, az ékszerekért a kártyán lévő árat kapják meg. Ezt követően a leggazdagabb játékos a győztes.

Van a játéknak egy haladó verziója is. Ez a Delfin-öbölbeli akciót variálja meg, és a Turisták találkozása nevet viseli. Aki ezt az akciót választja, megkapja a normális fizetést a banktól a turisták fuvarozásért, és húzhat egy találkozáskártyát. Ezt a kártyát csak akkor tudja kijátszani, ha azon a helyen van, amelyre a kártya szól, és a kártya hatása fél napig él. Például roncskutatásnál ilyen kártya az Önkéntes segítő, aki egy extra kártya húzását teszi lehetővé sekély vízből; vagy a Szabotőr, aki megakadályozza az ellenfél egyik búvárának lemerülését. A kocsmában használhatjuk a Zsebtolvaj vagy a Tapasztalatlan búvár kártyát, amelyek segítségével olcsóbban fogadhatunk fel embereket, vagy a Tapasztalt búvár kártyát, amely kijátszásával a felfogadott búvárunk a leghosszabb légzőcsővel fog rendelkezni. Vagy például a piacon a Zöldfülű segítségével megváltoztatható az egyik elárusítandó kincs fajtája. Így például el lehet adni az árucikket a műtárgyak között, mintha műtárgy lenne, ha úgy jobb árat kapunk érte. Többféle kártyával színesítették még a játékmentet.

A játék egy jópofa, könnyed családi játék. Méltatlanul van elfeledve, mert a játékban több jó ötlet is van. Ahogy a megvásárolt felszerelés, a felfogadott segéderő vagy az eladásra szánt áruk árát meghatározza az, hogy hányan választják egyszerre azt az akciót, ad némi feszültséget a játékban. A játékosok megpróbálják a többiek gondolatait kitalálni, egyben úgy cselekedni, ahogy nekik az a legjobb. Persze a szerencsének is van szerepe a játékban (főleg a roncskártyák húzásánál), de mindez egy könnyebb játékmenet formájában, amelyet ezáltal gyerekek is tudnak élvezni. A játék 3-5 fővel játszható. A Key Largot nem könnyű beszerezni, ha valakinek mégis van rá lehetősége, javaslom, hogy nyugodtan próbálja ki.

maat

 

Tervezők:                Bruno Faidutti, Paul Randles, Mike Selinker
Megjelenés:           2005
Kiadó:                      Tilsit
Kategória:               Akciót előre programozó,áruspekulációs
Ajánlott életkor:      8+
Játékosok száma:      3-5
Játékidő:                 45 perc
BGG link:                  18289
Hivatalos oldal:         www.jeuxsoc.fr

Az eredeti cikk letöltése PDF-ben

Ha a böngésződ egyből megjeleníti, akkor egér jobb gomb, “Mentés másként…”

Vélemény, hozzászólás?