KingdomBuilder_banner_1850x400

Donald X. Vaccarino valósággal berobbant a társasjáték világába Dominion nevű játékával, amellyel hatalmas szakmai és közönségsikert aratott, amit a 2009-ben megnyert spiel des Jahres (Az év játéka) cím is mutat. Sorba jelentek meg hozzá a kiegészítők, és hiába volt nyelvfüggő a játék, mégis eladási rekordokat döntött. Mindenki várta, mikor jelenik meg tőle egy újabb nagy durranás. Nézzük meg, hogy a Kingdom Builder mennyire felelt meg ezen várakozásoknak.

A Kingdom Builder egy nagyon egyszerű szabályrendszerre épülő családi, stratégiai játék. A játékosok faházikókat raknak le a tábla különböző helyeire, így építve fel a királyságukat. A lehelyezett települések, vagyis a felépült királyság után kapnak pontokat. A dobozban 8 darab játéktáblát találunk, amelyek közül egy játékhoz négyet kell felhasználnunk és összeraknunk  négyzet  alakúra.  A  játéktáblán  sok  kis  hexa  (hatszög  alakú  mező)  van,  amelyek  hét különböző fajtájú területekre állnak össze. Ebből öt – sivatag, virágos mező, füves rét, erdő és kanyon – építkezésre alkalmas, azaz helyezhetünk rá házakat, míg a vízre és a hegyre alapesetben nem építhetünk. Minden játéktáblán találunk egy vagy két kastélyt, amire nem építkezhetünk, viszont ha melléépítünk legalább egy házat, kapunk érte három pontot. Továbbá minden táblán vannak speciális helyszínek, amelyekre két-két lapkát is felhelyezünk. Ezen lapkákat akkor kapjuk meg, ha a házunk valamelyikét mellé helyezzük. Miután megszereztük a lapkákat, különleges lehetőséget biztosítanak számunkra. Ezek az extra akciók a játék fontos kulcspontjai.

Maga a játék menete nagyon egyszerű. Minden játékos 40 házzal indul, és ezek közül kell 3-at lerakni arra a területre, amilyen területkártyát az adott körben húz. A játék addig tart, míg valaki az összes házát le nem rakta. Ekkor még lejátsszuk a teljes kört, de új kör már nem indul. Ötletes megoldásként a táblák hátoldalán van a pontozó rész, ezért a négy játéktábla mellé egy ötödiket is odahelyezünk képpel lefelé, és azon lépkedjük le pontjainkat.

A játék lényeges eleme a lehelyezés szabályai, ugyanis legelőször tetszőlegesen rakjuk le a három házunkat az adott tereptípus hexáira, de ezt követően a lehelyezésnél már két szabálynak is meg kell felelni. Egyrészt a három házat a kártyánknak megfelelő területre kell helyeznünk, és azoknak, ha lehetséges, szomszédosnak kell lenniük legalább egy már korábban lehelyezett házikónkkal. Ha nem tudunk szomszédba rakni, akkor bárhová rakhatunk a táblán a kártyának megfelelő területre. És ez a játék másik kulcsmozzanata, vagyis mennyire tudunk szétszóródni a táblán.

Mint említettem, a kastély minden játékban pontot ad, ha mellé építkezünk. De ezen kívül a játék elején három célkártyát is felcsapunk, amelyek meghatározzák, mely házaink után kapunk a pontokat a játék végén.

  • Halász: Minden víz melletti házunk 1 pontot ér.
  • Kereskedő: Minden speciális helyszínért és kastélyért, melyet házaink segítségével egy másikkal összekötöttünk, 4 pont jár. Mivel legalább kettő össze van kötve egymással, így minimum 8 pont szerezhető, ezért a kártyáért 4 pont magában nem is kapható.
  • Felfedező: 1 pont minden sorért, amiben van legalább egy épületünk. A cél az, hogy minden sorban legyen legalább egy épületünk.
  • Remete: Minden különálló településcsoportunk 1 pontot ér.
  • Polgár:  A  legnagyobb  összefüggő  településcsoportunkból  1  pontot  kapunk  minden  második házért.
  •  Bányász: Minden hegy melletti házunk 1 pontot ér.
  • Munkás: Minden kastély vagy speciális helyszín melletti házunk 1 pontot ér. Természetesen a kastély melletti házért megkapjuk a szokásos 3 pontot is.
  • Lovag: 2 pontot kapunk minden házunk után, amelyek abban a sorban állnak, ahol a legtöbb épületünk van. Nem szükséges összekötve lenniük, akár különállók is lehetnek, elég, ha egy sorban annak.
  • Nemes: Akinek az adott táblán a legtöbb háza van 12; akinek a második legtöbb, 6 pontot kap. Ezt pontozzuk mind a négy táblán.
  • Földműves: 3 pontot ér minden házunk azon a táblán, ahol a legkevesebb házunk van, de csak akkor, ha mind a négy táblán van házunk. Ha nem sikerül minden táblára házat raknunk, akkor nulla pontot kapunk ezen kártya után.

Mint említettem, a táblákon lévő speciális helyszínek a rajtuk lévő lapkákkal, és az ezekkel szerezhető extra akciókkal a játék kulcspontjai. A célkártyák mellett ezek azok, amelyek alapvetően meghatározzák a   játékban   alkalmazott   stratégiánkat.   Ezek annyira fontosak, hogy amikor kirakjuk a táblát, én  magam  először  ezeket  az  extra  akciókat nézem meg, és csak utána veszem szemügyre a célkártyákat. Ugyanis ezek határozzák meg, hogy mennyire tudsz szétszóródni a táblán, és mennyi házat tudsz pluszban lerakni. Érdemes ezekből  a  játék  kezdeti  szakaszában  minél többet   begyűjteni.   Miután   minden   játékos egy helyről csak egy lapkát vehet el, ezért két játékosnál mindenki szerezhet, viszont három­ négy játékosnál már nem jut mindenből, így a  jó lapkákért külön küzdelem folyik.

A lapkák az alábbi extra akciókat adják:

  • Orákulum: A kijátszott kártyának megfelelő terepre egy újabb települést rakhatunk fel.
  • Farm: Egy extra települést helyezhetünk mezőre.
  • Oázis: Egy extra települést helyezhetünk sivatagra.
  • Torony: Egy extra települést helyezhetünk a pálya szélére, egy beépíthető mezőre.
  • Fogadó: Egy extra települést helyezhetünk egy legalább három házból álló összefüggő sor végére (akár vízszintesen, akár átlósan), egy beépíthető mezőre.
  • Csűr:  Egy   már   lerakott   házat   lehet   átmozgatni   egy   olyan   tereptípusra,   amit   éppen kijátszottunk.
  • Kikötő: Egy már lerakott házat lehet átmozgatni vízre. Csak ezen lapka segítségével lehet vízre házat lerakni.
  • Karám: Egy  már  lerakott  házat  lehet  átmozgatni  két  mezővel  arrébb,  egyenes  vonalban, tetszőleges irányba.

 

Persze az adott felállás dönti el, hogy melyik lapka a nyerő, de nagyon jól kombinálhatók egyes célkártyák egyes lapkákkal. Például a Karám nagyon jól jön, ha a Remete az egyik célkártya, mert azzal szét tudjuk szórni a településeinket. Vagy jól kihasználható a Kikötő a Kereskedőnél, mivel a vízen keresztül könnyebben tudjuk összekötni a helyszíneket. És általában nagyon jók azok a lapkák, amelyekkel nem három, hanem több házat is lerakhatunk, hiszen minél több házat tudunk lerakni, annál sikeresebben teljesítjük a célokat.

Többen kritikaként fogalmazták meg a játékkal kapcsolatban, hogy egyes célkártyák egymással ellentmondásban vannak (pl. Polgár–Remete, Lovag–Felfedező), de szerintem ez nem probléma. Egyrészt a célok közösek, tehát a nehézségük ugyanolyan minden játékos számára, másrészt mindenki eldöntheti, melyik célok teljesítésére helyezi a hangsúlyt.

Nagyobb kritika éri a terepkártyáknál meglévő szerencsét. Hiszen előfordulhat, hogy sok egyforma kártyát húzunk vagy olyanokat, amelyek mindig szomszédosak egy már lerakott házunkkal, így nem tudunk szétszóródni és a tábla több helyén jelen lenni. Persze a legtöbbször az elhibázott kezdő lépés okozza a bennragadásunkat, de valóban igaz, hogy nagyon szerencsétlen lapjárásnál kicsi az esélyünk a győzelemre. Hallottam már olyat, hogy valakik házi szabályként nem egy, hanem három kártyát húznak, és abból választanak. Én még nem játszottam így, mivel szerintem a játékba annyi szerencsefaktor, mint amennyi a kártya húzásánál van, belefér. De akinek így nem tetszik, próbálja ki nyugodtan házi szabályokkal.

A játékban több minden szolgálja az újrajátszhatóság növelését. Az, hogy a nyolcból négy táblát használunk egy játéknál, ráadásul ezeket több módon is összerakhatjuk, ezáltal mindig más és más extra helyszínek jönnek fel. Illetve az, hogy a tíz célkártyából mindig csak hármat használunk fel. Ez összességében annyira változatos tud lenni, hogy én magam közel kétszáz alkalommal játszottam már a játékkal, és még mindig nem untam meg. A játék nagyon szórakoztató, szabályai pofonegyszerűek, kivitelezése szép, a játékideje 30-45 perc, azaz ideális családi játéknak. Mind kezdő, mind gyakorlott játékosoknak kellő kihívást és megfelelő időtöltést biztosít.  Jól  működik  mind  kettő,  mind  három,  mind  négy  játékossal.  Szerintem  megérdemelten nyerte el 2012-ben a Spiel des Jahres díjat. Donald X. Vaccarinonak ismét sikerült egy egyszerű játékmechanizmussal egy nagyon jó kis játékot alkotnia.

A játék a Piatnik magyar kiadásának köszönhetően sok helyen kapható. Ugyanakkor nem lehet elmenni a kiadás kapcsán egy dolog mellett. Biztos vagyok benne, hogy nem csak én döbbentem meg, amikor kiderült, hogy a játék egyetlen nyelvfüggő elemét, a célkártyákat nem sikerült lefordítani a magyar kiadáshoz. Pontosítok. Sikerült lefordítani, hiszen a játékhoz adott magyar szabály utolsó oldalán a magyar kártyák képe van beszerkesztve, de a játékhoz mégis német nyelvű kártyákat adtak. Persze így is könnyedén lehet játszani, hiszen a kártyák ki vannak rakva a játék elején az asztalra, és a szabály alapján könnyen felolvasható, hogy melyik célkártya mit határoz meg. Sőt, néhány játék után az ember fejből mondja a kártyák tartalmát, de mégis szerencsétlen dolog, hogy egy magyar kiadáshoz nem adnak magyar nyelvű kártyákat. Szerencsére lelkes emberek megszerkesztették a magyar kártyákat, amelyek a JEM mellékleteként a Piatnik hozzájárulásával letölthetők és kinyomtathatók. Ezáltal valóban nyelvfüggetlenné válik a játék. Mindenkinek jó játékot kívánok hozzá.

maat

summárum

 

Tervezők:                 Donald X. Vaccarino
Megjelenés:            2011
Kiadó:                       Queen Games
Kategória:                Területfoglalós, változótáblás játék
Ajánlott életkor:      8+
Játékosok száma:     2-4
Játékidő:                  45 perc
BGG link:                  107529
Hivatalos oldal:         queen-games.de
Magyar kiadó oldala:           piatnikbp.hu

Az eredeti cikk letöltése PDF-ben
Ha a böngésződ egyből megjeleníti, akkor egér jobb gomb, “Mentés másként…”

Vélemény, hozzászólás?