Mi így játsszuk: Russian Railroads

Categories: Egyéb,Mi így játsszuk

 

 

MiIgyJatsszukRussianRailroads

 

A 2013-ban megjelent Russian Railroads a stratégiai játékok rajongói között igazi sláger lett. Bár a játék tervezői, Helmut Ohley és Leonhard Orgler nagy vasútrajongók (több játékot terveztek már közösen a 18xx vasúti társasjáték-sorozathoz), mégis többen szemükre vetették, hogy a vasútépítéshez képest nem elég tematikus, hiszen ez egy munkáslehelyezős játék. De azt senki nem állíthatja, hogy a játékban nem lehet sokféle módon igencsak sok pontot szerezni, hiszen a játék végén akár 400 pont felett is végezhetünk. Nézzük át, milyen módon tudunk ilyen szép eredményt elérni.

A játék központi táblája a munkásaink lehelyezésére és a lehetséges akciók mutatására szolgál. Minden játékos kap egy saját táblát, amelyen a három építendő vasútvonal található, plusz egy iparosodási sáv. Mindenki kap 5 (2-3 játékos esetén 6) munkást. Minden munkáslehelyezős játéknál alapvető fontosságú, hogy mennyi munkásunk van, és azokkal mennyi akciót tudunk végrehajtani.

Az előkészítésnél már látjuk, hogy van még 2 megszerezhető munkás. Miután több munkás több lehetséges akciót ad, ezért azonnal érdemes megnézni, hogyan szerezhetjük meg a tartalékban lévő embereket. Az egyiket a legfelső, Moszkva–Vlagyivosztok vonalon szerezhetjük meg, ehhez el kell vinni a fekete sínt a 6. helyre, ahol megkapjuk a barna síneket, amelyeket el kell vinni a 3. helyig úgy, hogy a mozdonyaink elérjenek odáig (persze előtte a szürke sínt legalább a 4. helyig el kell vinni). Már a leírásból is látszik, hogy ez nem fog az első két körben megtörténni. A másik plusz munkást a harmadik, kijevi vonalon tudjuk megszerezni. Ehhez az kell, hogy a fekete sínt elvigyük a 7. helyre. Ez akár már az első körben is megtörténhet úgy, hogy a plusz embert már rögtön tudjuk is használni. Tehát ha a plusz emberre hajtunk, ezt az embert próbáljuk meg először megszerezni.

Itt kell megemlíteni, hogy a lehetséges akciók között van, hogy egyetlen munkással két ideiglenes munkást kaphatunk csak arra a körre, illetve kaphatunk két pénzt is, mivel pedig a pénz helyettesítheti a munkást, ezért a megfelelő akcióválasztással is juthatunk plusz munkásokhoz. A plusz munkás azért is fontos, mert egyes helyekre 2-3 munkást is le kell tennünk, hogy végrehajthassuk az adott akciót.

A kezdőjátékos-jelölő itt is megszerezhető, mint például az Agricolánál (JEM magazin 11. szám http://jemmagazin.hu/th_gallery/jem11-2014-februar/), ami a népszerű akcióhelyek elfoglalása szempontjából fontos játékelem. Azt gondolhatnánk, hogy az előbb jelzett plusz munkást vagy pénzt szerző hely az, amit a játékosok megpróbálnak először megszerezni, de ez nem így van. A játékban mindig van egy megvásárolható mérnök, és játékosszámtól függően további 1-2 mérnök használható. A mérnökök az akció mellé mindig adnak valami bónuszt, ezért hasznosak. Ha sikerül megvennünk pénzért a mérnököt, azután már csak mi használhatjuk, ráadásul a játék végén a legtöbb mérnökkel rendelkező játékos 40 pontot kap, ezért a legelső elfoglalt hely a mérnök megvétele. A második leggyakrabban elfoglalt hely a kezdőjátékoshely, mert aki ide tesz, a következő körben az új mérnököt meg tudja rögtön venni. Ráadásul a kezdőjátékoshelyre lehelyezett munkás a forduló végén áthelyezhető egy még üres akcióhelyre.

A játékossorrend azért is fontos, mert a munkáslehelyezős játékok többségéhez hasonlóan egy elfoglalt helyre nem lehet újabb munkásokat lerakni. A síneket meghatározott sorrendben kell előretolnunk a vonalakon. Előbb a feketét (ami magában pontot sem ad), majd a szürkét, aztán a barnát, majd a vajszínűt és végül a fehér síneket, amelyek egyre növekvő pontokat adnak. Éppen e sorrend miatt a legnagyobb harc a fekete síneket mozgató helyekért alakul ki.

Ha a vonalakon a sínekkel elérünk bizonyos helyeket, akkor előnyöket adnak. Ehhez néha elég, ha odáig elérnek az adott sínek, néha viszont a mozdonyoknak is el kell érniük az adott pontig. A mozdonyok értéke 1 és 9 között változik, az első vonalra kettő, a többire egy-egy mozdony helyezhető fel. Kezdetben csak egy 1-es mozdonyunk van, így szinte minden fordulóban szükség lesz rá, hogy legalább egy mozdonyt szerezzünk.

De a mozdonyok önmagában nem adnak pontot, hanem csak feltételei a magasabb pontok elérésének. Ebből a legfontosabb a kérdőjeles bónuszok felhelyezése. 7 ilyen bónusz van, amelyből egy játékban legfeljebb 4 bónusz helyezhető fel – de ez inkább csak elmélet, a gyakorlatban sokkal valószínűbb, hogy 2-3 bónuszt tudunk felhelyezni. Ezek nagyon erősek, ezek nélkül nem lehet győzni. Az első bónuszhely az első vonal 13. helyén van, de ez egyrészt nagyon messze van, ráadásul el kell érnie odáig a mozdonynak, ami csak két mozdonnyal lehetséges (például 6-os + 7-es mozdony); ezt inkább a játék vége felé tudjuk teljesíteni. Sokkal könnyebben teljesíthetőek a második vonalon a 4-es és 6-os helyen lévő bónuszhelyek. Ez egy jó kombinációval akár egy körben is teljesíthetők. A negyedik bónusz az ipari sáv 10. helyén van. Ide csak akkor jutunk el, ha a céljaink között az ipari sáv fejlesztése szerepel, de erről később írok.

Ha sikerül elérni egy bónuszhelyre, akkor választanunk kell a 7 lehetséges bónuszból. Hogy melyik bónuszt rakjuk fel, az a taktikánktól függ:

  1. Az egyik legfontosabb a kérdőjeles bónuszkorong felrakása: Ekkor kapunk egyet a kérdőjeles kártyák közül, és egy játék végi bónuszkártyát is kapunk:
  • Plusz egy ember: A korábban kifejtettek fokozottan igazak ennél is, hiszen még egy embert kapunk, ráadásul olyat, amellyel ha fekete vágányelemet építünk, akkor eggyel többet léphetünk előre. Ez nagyon hasznos lehet, ha a legelső sávon akarunk előrejutni. Ehhez a legjobb azt a célkártyát választani, amelyik minden plusz ember után 10 pontot ad, így akár 30 pontot is kapunk a játék végén.
  • 9-es mozdony: Rögtön megkapjuk a legerősebb mozdonyt, amelyet vagy a legelső vonalra vagy a harmadik vonalra érdemes helyezni. Ehhez leginkább az illik, amely a mozdonyok számát adja meg pontban a játék végén.
  • Plusz egy mérnök és egy pénz: A mérnökök számát lehet vele jól növelni a fent leírtaknak megfelelően. Ehhez jól jöhet az a játék végi bónuszkártya, amely 6 pontot ad mérnökönként.
  • Egy 2-es szorzó, egy előrelépés az ipari sávon és egy fekete síndarab tolása, valamint ezek közül még egyet még egyszer lehet választani: Ez hasznos lehet, de messze nem a legerősebb lap.
  • Egy gyár építése és kettő lépés az iparosítási sávon: Egyértelműen akkor kell ezt választani, ha az ipari sáv fejlesztése a célunk. Itt azt a játék végi bónuszt érdemes választani, amely gyáranként 4 pontot ad.

A játék végi bónuszok általában 10-30 pont között adnak, így azt érdemes választanunk, amely az adott taktikánkhoz leginkább illik.

  1. A Kijev medál: A kijevi vonalra kell felhelyezni, és ha a szürke vágányt (mozdonnyal együtt) sikerül elvinni az 5. helyig, akkor plusz 20 pontot kapunk, és mivel a fekete sínnel ezen már túlléptünk, ezért ez valójában körönként 30 pontot jelent.
  2. 4 duplázó felhelyezése az első vonalra. Itt lehet a legértékesebb vágánydarabokat mozgatni, ezért ezek sok pontot érnek, és ehhez jól illik az a játék végi bónuszkártya, amely 20 pontot ad 4, 30-at, ha legalább 7 kétszeres szorzót felhelyezünk.
  3. Szintén a legelső vonalra kell feltenni azt a kiértékelő táblát, amely megemeli a síndarabokért kapott pontokat. Például a fehér sínek 10 pontot érnek, és ha fent vannak a duplázók, akkor 20 pontot ér minden lépésük, márpedig ha a fehéret elindítjuk, alapból két lépést lehet megtenni, amely 40 pontot is érhet.
  4. Négy vágányfejlesztési akció: Ez igazából arra jó, hogy elérjünk egy meghatározott célt, például egy olyan helyet, ahol mondjuk egy másik bónuszt is felhelyezhetünk.
  5. 5 lépés az iparosítási sávon.
  6. Második iparosítási jelző elindítása. E két utóbbit akkor használjuk, ha célunk az iparosítási sávon való haladás. Ez akkor lehet jó cél, ha sikerül olyan mérnököt szereznünk, amely az ipari sávon haladást segíti. Elsősorban arra gondolok, amelyik egy emberért megengedi, hogy kettőt is léphessünk az iparosítási sávon. Ráadásul itt is van egy bónuszkorong-elhelyezési hely.

Általános vélemény, hogy a játékban nagyon erős egyrészt a Moszkva–Vlagyivosztok útvonal, vagyis az első vasútvonal, illetve a mérnökök. Én is úgy látom, van benne igazság. Véleményem szerint igazából a négyből két sávon lehet jól haladni, és szükséges mérnököket szerezni mellé. A sávok közül az első sáv szinte kihagyhatatlan, és e mellett lehet a második vagy harmadik vonatsávon vagy az iparosítási sávon haladni, ha jó mérnököket szereztünk.

Összefoglalva:

  • próbáljuk meg minél többször megvenni a mérnököt,
  • próbáljuk meg első körben megszerezni a harmadik sávon a plusz embert,
  • legalább 2-3 bónuszkorongot helyezzünk el, ezek közül az egyik a célkártyás legyen,
  • két vonalra koncentráljunk, amelyből az első vonal legyen az egyik, ehhez mindenképpen helyezzünk fel duplázókat
  • a megszerzett mérnököknek megfelelően irányítsuk stratégiánkat.

Persze ez a játék jóval összetettebb annál, hogy egyetlen stratégiáról elmondhassuk, hogy biztos nyerő stratégia a játékban. Próbáljátok ki!

maat

Az eredeti cikk letöltése PDF-ben
Ha a böngésződ egyből megjeleníti, akkor egér jobb gomb, “Mentés másként…”

Vélemény, hozzászólás?