noblemen_banner_1850x400

Dwight sullivan neve nem nagyon ismert a társasjáték világban, én magam sem hallottam eddig róla. 1999-től 2008-ig szoftverfejlesztéssel foglalkozott, aztán egyik pillanatról a másikra átpártolt a társasjátékokhoz. Első műve szinte teljesen ismeretlen, sose lett hivatalosan kiadva: Egyfajta kockajáték (nem dobókocka), de ennél többet én sem tudok róla. Aztán eltelt 4 év, és 2012-ben a Pegasus Spiele gondozásában Essenben debütált a Noblemen című játéka. A társasjátékok Mekkájának mondott esseni kiállításon én is megcsodáltam kellő távolságból a nem mindennapi grafikával illetett játékot, de sajnos közelebb nem kerültem hozzá. Aztán itthon megadatott az, ami ott nem, és egészen közelről megszemlélhettem minden porcikáját. Sőt, többször is volt szerencsém játszani vele. A sztori és a látványvilág a 16. századi Angliába repít el minket, ahol Erzsébet királyné utód nélkül uralkodik.

A játékosok a királyi udvarban lebzselő nemeseket alakítják, akik a királyné kegyeiért versengenek. Befolyást és minél nagyobb hatalmat kell szerezniük családjaik részére. Ahhoz, hogy e céljukat elérjék, birtokaik határait ki kell bővíteni, pompás épületeket kell építeniük, botrányokat kell kirobbantaniuk, befolyásos személyeket kell megvesztegetniük, és a politikába is bele kell ártaniuk magukat. Minden igyekezetük a maszkabálon fog kiteljesedni, és attól fogva viselniük kell annak minden terhét.

A játék elemei

Amint kicsomagoljuk a játékot, rögtön szemet szúr a nem mindennapi formájú és kivitelű tábla. Több helyszín található rajta, többek között a játék további alkatrészeinek a helye, a pontozó sáv, a presztízs sáv, a forduló sáv, az évtized sáv és az adományok helye. A táblán kívül négy különböző birtok lapka, játékos jelzők, testőrök, épületek, pénz, nemesek és paravánok vannak a dobozban. Végre egy játék, amit nagy dobozba töltöttek, és nem kong az ürességtől.

A játék menete

A játék több fordulóból áll három évtizeden keresztül. A soron következő játékosnak pontosan egy dolgot kell tennie, hét lehetőség közül választva. Ez olykor, sőt mindig gondot okoz, mivel ez az egy dolog az egész játék alatt mindig kevésnek fog bizonyulni. Minden saját körünkben el kell dönteni, hogy kiterjesztjük a földbirtokunkat, építünk egy épületet, megvesztegetünk egy előkelőséget, beszedjük az adókat, földet szerzünk, adományozunk az egyháznak vagy kellemesen töltjük a szabadidőnket. Mind a hét akció fontosa játékban, ezért a megfelelő időzítés a legfontosabb. Mind a négy épület alkalmas arra, hogy bónuszokat szerezzünk. A szántóföld farmot és pénzt ad, a kert szökőkutat és a királynő kegyét, a liget további lapkákat és erdőt, a mezzo pedig lehetőséget arra, hogy a későbbiekben épületeket helyezzünk el rajta. A nemesi rangok lehetővé teszik, hogy olcsóbban jussunk épületekhez. A Báró/Bárónő és a Vikomt/Vikomtnő semmilyen költségcsökkentést nem adnak, de az utóbbiak egy győzelmi pontot biztosítanak. A Gróf/Grófnő egy fonttal olcsóbban juttatja tulajdonosát épülethez és 3 győzelmi pontot biztosít. A Márki/Márkinő 2 fonttal olcsóbb épületeket és 5 győzelmi pontot, a Herceg /Hercegnő 3 fonttal olcsóbb épületeket és 7 győzelmi pontot biztosít a tulajdonosának. Négy különböző épület van a játékban: Kastély, Palota, Kápolna, Átrium, melyek további győzelmi pontokhoz juttatják építőiket. A megvesztegetés igen fontos a játék során. Ennek segítéségével előnyt tudunk kovácsolni magunknak az adók beszedésekor, a földek szerzésekor és a maszkabálon. Az adók beszedése akciót minden játékos egyszer választhatja évtizedenként, csakúgy, mint a földek szerzését. Az adó beszedésénél pénzhez juthatunk, a földek szerzésénél lapkákhoz. Az egyház nagyon örül, ha birtokokat adományozunk neki, ezért cserébe lapkánként 1 győzelmi pontot ad az adományozónak. A szabadidő eltöltése tulajdonképpen a passzolásnak felel meg, csak ez így jobban hangzik, és vele együtt 1 győzelmi pontot kapunk.

Az évtized sávon három különleges mezőt találunk: a maszkabál, a királynő és az épület mezőt. Amikor a jelző a maszkabál mezőre ér, azonnal megtartjuk a maszkabált, és galád módon minél közelebb kerülhetünk az áhított nemesi hátsóhoz, hogy nagyobb rangra tegyünk szert. A királynő mezőnél a királynő figura nem vehető el attól a játékostól, aki szimbiózisban él vele. Az épület mezőnél azonnal pontokat kapunk a megépített épületeink után. Az épületek kiértékelése után véget ér az aktuális évtized, és kezdődik a következő.

A maszkabál a nemesség legfontosabb eseménye, itt lehet befolyásunkat kamatoztatni és a megfelelő embereket megvesztegetni, hogy magasabbra jussunk a ranglétrán. Olykor előfordul, hogy igyekezetünk ellenére nem felfelé, hanem lefelé zuhanunk azon a bizonyos létrán. Ez kellemetlen lehet az elkövetkező évtizedre nézve. A maszkabálon hat esemény követi egymást: visszaadjuk nemesi címeinket, kiszámítjuk a presztízsünket, megkapjuk az új nemesi címeinket, győzelmi pontokat szerzünk, lenullázzuk a presztízs jelzőinket és mozgatjuk a forduló jelzőt. A presztízsünket szökőkútjaink, kertjeink, valamelyik ellenfél birtokán lévő testőrünk, palotáink, megvesztegetés jelzőink, zsarolás kártyákés végül visszahelyezett botránykártyák növelhetik. Miután mindennel végeztünk, jön a következő évtized, és kezdhetjük újra felépíteni, amit a maszkabálon odaadtunk a címünkért. A harmadik évtized végén az épületek kiértékelése után minden játékos a szerelmi viszony kártyáiért további győzelmi pontokat kap, és ezzel vége a játéknak. Aki a legtöbb pontot gyűjti, az nyeri a játékot.

Nem mondanám könnyed családi játéknak a Noblement. Sokat kell taktikázni, és a játékban a forduló jelző pozíciója mindig feszültséget fog gerjeszteni a játékosokban, mivel ennek a helyzete határozza meg, hogy mikor milyen esemény következik. Nem mindig fogunk örülni a kiértékeléseknek és a maszkabálnak, de az biztos, hogy a játék folyamán háromszor is bekövetkezik. Sok az interakció, és rengeteg lehetőség közül kell mindig az optimálisat kiválasztanunk. Ezek a tényezők teszik igazán nehéz, gamer játékká. Gyakorlott játékosoknak ajánlom, de nem zárom ki annak az esélyét sem, hogy vállalkozó kedvű, kisebb rutinnal rendelkező játékosok is kiválóan szórakoznának vele. A játék körülbelül másfél-két órás szórakozást nyújt 3-5 fő részére. Az eddigi játékalkalmak alatt bebizonyosodott, hogy 3, 4 és 5 játékosnál is jól működik a játék, és a játékidő is egyenletes. Kíváncsian várom a szerző következő művét. Addig is minden alkalommal, amikor elmegyek a polcom előtt és megpillantom a Noblemen dobozát, legszívesebben levenném onnan, és játszanék vele még egyet.

drcsaba

 summárum

Tervező:          Dwight Sullivan
Megjelenés:  2012
Kiadó:            Pegasus Spiele, TMG
Kategória:     Lapka lehelyezős, területfejlesztős eurogame
Ajánlott életkor:         12+
Játékosok száma:        3-5
Játékidő:        90 perc
BGG link:        128931
Hivatalos oldal:          www.pegasus.de

Az eredeti cikk letöltése PDF-ben
Ha a böngésződ egyből megjeleníti, akkor egér jobb gomb, “Mentés másként…”

Vélemény, hozzászólás?