TZ_banner_1850x400

A maják és kultúrájuk mindig is foglalkoztattak, és a világ végének közeledtével egyre inkább. Több ezer évvel ezelőtt tettek, írtak valamit, amit sok “….” ember készpénznek vett. Ennek köszönhetően igen viccesen alakult 2012 vége. Azért csendben megjegyzem, hogy ez mégis a világ vége, mivel ennyi ember hitte, amit hitt. Már megint.

A jóslatot és az azt körülvevő felhajtást kihasználva jelent meg a nemzetközi piacon a Tzolk’in című játék, mely a maja kalendáriumot eleveníti meg a játékosoknak. Már Essenben felfigyeltem a játékra, és annak giga méretű makettjére. Több kiadó standjánál játszottak vele, és igen sokan meg is vették. Jómagam nem mertem beleinvesztálni a kicsit borsosnak vélt összeget, arról nem is beszélve, hogy semmit nem tudtam róla, így elég drága zsákba macskának találtam. Aztán visszatértünk Essenből, és szerencsém volt kipróbálni. Ezután már nem volt kérdéses, hogy ez a játék kell nekem. Szeretném megosztani élményeimet a játékkal kapcsolatban.

A doboz tartalma

Ahogy azt mondani szoktuk: “magas a fűtőértéke a játéknak”, azaz rengeteg alkatrész van a dobozban, lapkák, fakockák, kristálykoponyák, kukorica, épületek, monumentumok, fogaskerekek és a nem mindennapi játéktábla. Mielőtt kinyitjuk a dobozt, megcsodálhatjuk annak illusztrációját, és egy ideig elidőzhetünk felette. Tényleg szép!

tz9

Két kiadás van a játékból, angol és német nyelvű. Nekem a német nyelvű van meg, de az angolról is hallottam egy két apróságot. A legnagyobb apróság az angol kiadással, hogy a kerekek tengelyei vastagabbak, mint a lyukak, amin át kell azokat passzírozni. Ezért beletettek egy kis papírkát, amin felhívják erre a játék tulajdonosának figyelmét, és leírják, hogyan kell ezt a problémát áthidalni még mielőtt átnyomja a kis lyukon a tengelyt. A német kiadás sem szűkölködik ehhez hasonló finomságokkal. Amint kinyitottam a dobozt, és a táblát elkezdtem összeállítani, észrevettem, hogy az egyik táblaelem szét van szakadva (gyárilag), ezért az első teendőm játék előtt az volt, hogy a megfelelő ragasztóval helyreállítsam a hibát (13.000 Ft a játék ára). Amikor egy olyan játékossal ülünk le a játék elé, aki még nem látta azt, mindig megkérdezi, hogy miért ilyen fényes a tábla? Ilyenkor azt válaszolom, hogy azért, mert így nem sérül a felülete, és így sokkal tartósabb lesz a játéktábla. Nos, ez is egy nagy tévedés, ugyanis a negyedik játék alatt a fogaskerék gyönyörűen felszakította a tábla felszínét, amit meglátva egy kisebb agyérgörcs keletkezett a fejemben.

Ennyi pénzért? Aztán rájöttünk mi az oka ennek a jelenségnek. A fogaskerekek tengelyeinek vége, ami az asztal felé néz, megemeli a táblát, és így nem egyenletesen fekszik az asztalon. Ennek köszönhetően, amikor forgatjuk a kerekeket, a sorjában nem szűkölködő fogaskerekek fogainak élei szinte lemetszik a tábla felső rétegét. Zseniális, végül is a gyártó egyik részről meggyőz arról, hogy a tábla tartós, másik részről meg a partik folyamán konkrétan ledarálom azt.

TZ2

Ami mindegyik kiadásban hiba szerintem és mások szerint is, azok a kockák (nyersanyagok) színei. Konkrétan az aranynak a színét nem igazán találták el. Kiesik a játékosok szeme, mire megállapítják, melyik kocka, melyik. És ami csak kukacoskodásnak tűnhet, az a technológiák kiinduló mezője, amire konkrétan nem fér rá a négy játékos egy-egy jelzője.

Ezen apróságokat figyelmen kívül hagyva (ami lássuk be nem könnyű) elmondható, hogy a játék zseniális. Minél többet játszom vele, annál jobban kirajzolódik az a tény, hogy számtalan módon lehet megnyerni a játékot.

A játék lényege tömören

Munkásokat küldünk különböző helyszínekre, hogy nyersanyagokat gyűjtsenek. Elsősorban kukoricát, mivel ezzel fizetünk mindenért, és etetésre is ezt használjuk. Elmondható, hogy a játékban a szűk keresztmetszet a kukorica. Gyűjthetünk még fát, követ, aranyat és kristálykoponyát. Ezen anyagok elsősorban építéshez kellenek (épületek és monumentumok), a koponya pedig az istenek kegyeinek elnyeréséhez.

Mire jók az épületek?

Az épületek segítségével fejleszthetjük a technológiai tudásunkat, növelhetjük népszerűségünket az isteneknél, nyersanyagokat és győzelmi pontokat kaphatunk. Egyszóval sok mindent.

Mire jók a monumentumok?

A monumentumok a játék végén adnak bónusz pontokat, ha megfelelő kombinációt hoztunk létre az épületeink és/vagy a táblán fellelhető helyszíneken. Vigyázni kell, mert nem mindig kifizetődő megvásárolni egy monumentumot, mert többe kerülhet, mint amit a konyhára hozna.

A játék fő eleme (sok mindenki szerint nem) az istenek. Az isteneket a játék folyamán négyszer értékeljük ki, mindig az etetési fázisban. Egyik alkalommal nyersanyagokat kapunk, a másik alkalommal pontokat. Aki lemarad az isteneknél, az lemarad a pontozósávon. Ezt a legutóbbi játék alkalmával be is bizonyítottam.

Mindent meg kell tervezni, és annak megvalósulását, türelmesen meg kell várni. Olykor előfordul, hogy egy összetett feladathoz két helyszín összehangolt támadása  szükséges. Na, ez nem mindig jön össze, mivel ellenfeleink is jelen vannak a játéktéren. Persze van lehetőség korrigálni, természetesen ez is kukoricába kerül.

A játék menete igen egyszerű: vagy munkást helyezünk le a tárcsákra, vagy munkásokat veszünk le a tárcsákról. Ezzel ki is veséztem a játék menete témát, a lényeg a két döntés mögött található. Két óra alatt minden játékos annyi számítást végez a győzelem érdekében, mint egy szuperszámítógép, és már-már füst száll a magasba, ahogy égnek a neuronok.

Nem tudnék konkrét taktikai tanácsot adni, mivel sok útja van a győzelemnek, de azt kijelenthetem, hogy az istenek a legfontosabbak.

A játék igen gyorsan sikeres lett, nem csak külföldön, de kicsiny hazánkban is. A rajongók saját maguk festik meg a tárcsákat, és ezzel egyedivé varázsolják ezt a remekművet.

drCsaba

TZ4

Summárum

Játékszerző: Simone LucianiDaniele Tascini

Grafika:Milan Vavroň

Kiadó: Cranio CreationsCzech Games EditionThe Game Master BVHeidelberger SpieleverlagIELLO, MINDOKREBEL.plRio Grande Games

Ajánlott korosztály:12 évestől

Játék idő: 90 perc

Játékosok száma: 2 – 4

Kategória: Erőforrás menedzser

A játék nyelve: nyelvfüggetlen

Játékszabály: Magyar (KETA)

Kiknek ajánlott: gyakorlott játékosoknak (Gémer játék)

Pozitívum: egyedi játékmenet, a forgatómechanizmus megoldása, szép kivitel, előre tervezhető körök

Negatívum: a tábla sérülékeny, az istenek használata kihagyhatatlan, néhány épület túl drága

Az eredeti cikk letöltése PDF-ben
Ha a böngésződ egyből megjeleníti, akkor egér jobb gomb, “Mentés másként…”

 

 

Vélemény, hozzászólás?