waka waka

Mikor a Waka Waka megjelenését bejelentették, nagyon megörültem. Úgy hirdették, mint a Jambo négyfős, táblás változatát. Mint a JEM előző számában, a Jambo ismertetőjé- nek végén említettem, szerintem az az egyik legjobb kétszemélyes játék, emiatt nagy reményeket fűztem a Waka Wakához is.

Ha valaki leül a Waka Waka mellé, és már játszott a Jamboval, rögtön fel fog tűnni a hasonlóság. Ugyan a játéktábla grafikája Michael Menzel egy teljesen új munkája, a stílusa mégis ismerősnek tűnik, a kártyalapokról viszont egy az egyben a Jambo néhány lapján található kép köszön vissza.

A Waka Wakában is kereskedőket alakítunk, de itt nem a minél nagyobb vagyon gyűjtése a cél, hanem elismerést kell szereznünk, amihez viszont közvetetten mégis csak kell egy kis arany. Itt is a Jamboból már ismert 6 áru vásárolható és adható el: tea, szőrme, só, gyümölcs, szövet és csecsebecse. Minden kereskedőnek ugyanúgy egy 6 hellyel rendelkező standja van a birtokában lévő áruk tárolására, amik a játéktábla négy oldalán, a szélén vannak feltüntetve, de ezek nem bővíthetők. Ha egy játékosnak egy vásárlás során hatnál több áruja lesz, akkor a felesleget el kell dobnia.

Egy játékosnak a körében 3 akciója van. Ezek során vagy lapot játszik ki a kezéből, vagy utánpótlást gyűjt, azaz 1 aranyat vagy 1 lapot húz. Fontos, hogy az utánpótlásra csak a kör végén kerülhet sor, tehát nem húzhatunk lapot utánpótlásként, hogy azt még ugyanabban a körben kijátsszuk. Az is lehetséges, hogy egy körben egyáltalán nem játszunk ki lapot, csak aranyat és/vagy lapot húzunk.

Összesen 9 fajta lap van, és ezek mindegyike csak minket segít, nincs köztük olyan, amivel a másik játékosnak keresztbe lehet tenni. Személy szerint nekem ez volt az egyik legnagyobb csalódás, mert így elveszett a Jambo feszített játékmenete, cserébe viszont kaptunk egy igazi családi játékot, amivel kicsik és nagyok is leülhetnek játszani a sértődés legkisebb esélye nélkül. Sajnos a lapok képességei szövegesen vannak feltüntetve, így a játék nyelvfüggő, de a kevés különböző lap miatt egy fordítási segédlettel is játszható, és gyorsan meg lehet tanulni, hogy mit tudnak a kártyák.

A Waka Waka szuahéli nyelven azt jelenti: Csináljuk!

A legfontosabb lap a Kereskedelem. Ezzel lehet árut venni és eladni. A Jamboból ismert árukártyák eltűntek, a Waka Wakában az áruk csónakokon érkeznek a faluba messzi földekről. Mindig 4 csónak van kikötve a falu mellett, amelyeken 2-4 áru érhető el. Egyszerre egy csónak összes áruját tudjuk megvenni a csónaknál feltüntetett áron. A vásárlásnak van egy kis zsákbamacska jellege, mert minden csónakon 2 áru képpel lefelé érkezik. Ugyan van olyan lap, amivel egy csónakon az összes árulapka megnézhető, de a legtöbb esetben nem tudjuk pontosan, mit vásárolunk. Az eladás is másképpen történik az árulapok hiánya miatt. Egyrészt eladhatunk 2 egyforma árut a faluban, amiért 10 aranyat kapunk. Másrészt a játéktábla jobb alsó sarkában, az állapottáblán megadott eladásokat is végrehajthatjuk, hogy növeljük az elismertsé- günket. Ha a következő szinten megadott árukat eladjuk, akkor pénzt nem szerzünk, csak előrébb lépünk az állapottáblán. Ha valaki eléri a legfelső szintet, akkor a forduló még végigmegy, és akkor a legmagasabb szinten álló játékos nyer. Egyenlőség esetén a megmaradt aranyak döntenek. Mivel az összes ilyen vásárláshoz és eladáshoz a Kereskedelem lapot kell használni, ebből van a legtöbb a pakliban. Ha ennek ellenére éppen egy sincs a kezünkben, amikor kellene, akkor 3 bármilyen másik lappal lehet helyettesíteni.

A többi lap változatos lehetőségeket biztosít: lehet árut szerezni vagy cserélni a faluban található, korábban eladott áruk közül; extra lapokat lehet húzni vagy cserélni; aranyat lehet szerezni az elismertségünk alapján; használni lehet egy másik játékos kezében lévő lapot; vagy lemásolható egy korábban kijátszott lap hatása. A lapok között vannak olyanok, amik erősebbek a többinél (áru szerzése és cseréje, lap húzása és cseréje). Erre valószínűleg a fejlesztő is rájött, és ezeknek a lapoknak a bal felső sarkába egy arany szimbólumot rakott. Ha egy játékos kijátszik egy ilyen lapot, akkor azt a többi játékos is használhatja, ha fizet 1 aranyat a lapot kijátszó játékosnak. Így mások számára is elérhető az előnyös akciót biztosító lap, de meg kell gondolni, hogy a használatával akarjuk-e gazdagítani az ellenfelünket. Érdekes lehetőséget biztosít a Sámán. Segítségével az állapottáblán a következő szintre léphetünk 12 arany befizetésével. Ez nem kevés pénz, de egy olyan szint esetében, amikor 4 különböző árut kell összeszednünk, és a szerencse nem kedvez nekünk a zsákbamacska árukkal, ez is egy jó alternatíva. Viszont a lapot nem használhatjuk akármikor, csak amikor a sámántűz ég. A pakliban van 3 Sámántűz lap, amelyek közül ha egyet valaki felhúz, azonnal ki kell játszania, ami átfordítja a sámántüzet jelképező lapkát: ha eddig égett, elalszik; ha nem égett, akkor meggyullad. Emiatt nem lehet csak arra játszani, hogy felhalmozunk egy csomó aranyat és Sámán lapot, mert előfordulhat, hogy sokáig nem ég a sámántűz.

Ezen kívül arra is figyelni kell, hogy a játékosnak a köre végén legfeljebb 6 lap lehet a kezében. A játék újrajátszhatóságát sem hagyták figyelmen kívül, és ennek javítására a já- téktáblára rajzolt állapottáblán kívül még 4 másik állapottáblát is raktak a dobozba. Ezeket használva új kihívásoknak kell megfelelni az elismertség és a győzelem megszerzéséhez. Ezek az állapottáblák nehézség szerint sorba vannak rendezve, így a rutinos játékosoknak is folyamatosan új kihívásokat jelentenek.

A Waka Waka a Jamboval összehasonlítva nem ad akkora kihívást a gamer játé- kosoknak, de a szerencsefaktor az áruk vásárlásánál, és az, hogy nem lehet az ellenfeleket közvetlenül károsítani, tökéletes családi játékká teszi. A grafikája gyö- nyörű, ami mindenképpen segít, hogy gyakrabban kerüljön a játék az asztalra. Sajnos a dobozban található inzert egy általános inzertnek tűnik, nem speciálisan ehhez a játékhoz lett kialakítva, de ennek ellenére el lehet benne helyezni az alkatrészeket. A lapok nyelvfüggése szerintem leküzdhető akadály, így mindenkinek ajánlom, aki egy nyugodt hangulatú kereskedős játékot keres.

Eraman

 

Tervező: Rüdiger Dorn

Megjelenés: 2012

Kiadó: KOSMOS

Kategória: Akciópontból gazdálkodó, gazdasági társasjáték

Ajánlott életkor: 8+

Játékosok száma: 2-4 Játékidő: 45 perc

Az eredeti cikk letöltése PDF-ben
Ha a böngésződ egyből megjeleníti, akkor egér jobb gomb, “Mentés másként…”

Vélemény, hozzászólás?